• Vanavond Fietsen? Bestel voor 15u!

Boeken review: Mijn gevecht – Thomas Dekker / Thijs Zonneveld2 min read

Ik sla de laatste bladzijde van Mijn gevecht om en kijk nog maar even voor me uit. Het boek heb ik één ruk uitgelezen en mijn hoofd tolt nog een beetje van alles wat ik heb gelezen. Wat een man (of kind) is Thomas Dekker… En hoe gaat het ooit nog goed komen met die jongen?

Sex, Drugs en Wielrennen

Begrijp me niet verkeerd. Ik geloof heus dat Thomas Dekker een aardige jongen is, waarmee je prima een biertje kunt drinken (dat doet hij dan ook veel, en vaak). Maar als je leest hoe hij in zijn jeugd bezeten is van wielrennen, kun je je niet voorstellen wat er in de loop van het boek allemaal voorbij komt. Het verhaal leest weg als als een thriller met als onderwerp wielrennen. Er is geen held. Er zijn in dit boek alleen maar anti-helden. Van Jacques Hanegraaf tot Michael Boogerd en natuurlijk Dekker zelf. Aan de ene kant is het te prijzen dat hij zich op deze manier opstelt, maar ik kan me de frustratie van de direct betrokkenen goed voorstellen.

Chronische desinteresse

Na het lezen van dit boek kan ik niet stoppen met nadenken over de figuur Thomas Dekker. Een man met een talent voor fietsen waar ik stikjaloers op ben, maar dat bewust heeft laten liggen door chronische desinteresse. Hij misbruikt en manipuleert iedereen van die dichtbij hem staan. Hij gaat keer op keer de grens over op het gebied van sex, drugs, alcohol en natuurlijk doping. Hij zoekt continue de grens op en gaat er dan ver overheen. Zonder enig besef van de gevolgen.

Sceptisch

Ik was vooraf sceptisch over het boek. Het is sensationeel gebracht en er is veel over gesproken in media. Daarnaast vond ik het vorige boek van Thomas Dekker slappe hap. Een laf verhaal, waarin hij nog niet eens het puntje (laat staan het achterste) van zijn tong liet zien. In Mijn gevecht heb ik het gevoel dat hij dat wel doet. Of alle details kloppen valt nooit te controleren, maar het is zijn waarheid. De waarheid van Thomas Dekker.

Conclusie

Mijn Gevecht is het boek van een man die is geboren voor het geluk, maar het voor elkaar krijgt om op alle beslissende momenten in zijn leven de verkeerde keuze te maken. Een lezenswaardig verhaal van een gevallen wielerheld.