EDITORS

Specialized Aethos 2: Lichter, verfijnder en dicht bij de perfecte fiets

Specialized heeft de tweede generatie van de Aethos gepresenteerd, de fiets die ooit het concept “lichtgewicht racefiets” herdefinieerde. De nieuwe Aethos 2 tilt dat idee nog verder op: met een framegewicht van slechts 595 gram (maat 56, 12r carbon) is dit opnieuw de lichtste productie-racefiets op de markt. Toch draait het bij de Aethos niet alleen om cijfers op de weegschaal. De Aethos 2 is volgens Specialized “de ultieme expressie van balans, comfort en eenvoud.”

Een evolutie van het idee ‘pure fiets’

Toen de eerste Aethos in 2020 verscheen, was het een radicale keuze. Geen aero-trucs, geen geïntegreerde kabels, geen UCI-goedgekeurde beperkingen, maar alleen een frame dat optimaal reageerde op de output van de berijder. De Aethos 2 borduurt voort op dat concept, maar met vier jaar aan analyse, feedback en productinnovatie.

Specialized’s ontwerpteam ontwikkelde wat ze zelf het Flow State Design noemen: duizenden simulaties en krachtmetingen werden gecombineerd met AI-analyse om buisvormen te perfectioneren. Niet om gewicht te besparen, maar om een meer natuurlijke verdeling van stijfheid en flexibiliteit te bereiken. Het resultaat is een frame dat volgens Specialized “voelt alsof het meebeweegt met je lichaam, zonder dat je nadenkt over wat de fiets doet.”

Subtiele geometrie-updates

De Aethos 2 behoudt de karakteristieke geometrie van zijn voorganger, maar met verfijnde aanpassingen:

  • 15 mm hogere stack voor iets meer comfort;
  • 7 mm langere wielbasis voor stabiliteit;
  • 0,5° slappere balhoofdhoek and a 3 mm lager bottom bracket, wat zorgt voor een lager zwaartepunt.

De fiets voelt daardoor stabieler bij hoge snelheden, maar behoudt het speelse stuurgedrag dat de Aethos zijn reputatie gaf. Ook is de bandenvrijheid vergroot tot 35 mm, waarmee de Aethos 2 meer allroad-potentie krijgt zonder aan efficiëntie in te boeten.

Minder schuim, meer ziel

De essentie van de Aethos blijft: geen compromissen tussen comfort, gewicht en rijeigenschappen. De nieuwe versie gebruikt dezelfde 12r carbon lay-up als de Tarmac SL8, maar met andere vezeloriëntatie. Hierdoor wordt het frame niet alleen lichter, maar ook 5% stijver als je trapt en 15% beter in het verwerken van trillingen.

De constructie is volledig gericht op efficiëntie: geen interne structuren, geen overtollig hars, geen geïntegreerde cockpit. Specialized houdt vast aan een klassieke ronde zadelpen en een traditionele stuurpenopstelling: wellicht iets minder aero, maar eenvoudiger af te stellen en lichter.

Roval-onderdelen: subtiel vernieuwd

De Aethos 2 is standaard uitgerust met de Roval Alpinist II cockpit and Roval CLX III-wielen, goed voor een gewichtsbesparing van nog eens 200 gram. De Alpinist II biedt 28% meer, terwijl de nieuwe zadelpenklem 9 gram lichter is. Kleine details, maar in de wereld van de Aethos telt elk grammetje.

Praktisch en toekomstbestendig

Hoewel de Aethos 2 nadrukkelijk geen UCI-racefiets is, is hij technisch up-to-date. Hij is compatibel met SRAM’s UDH-derailleur, wat betekent dat toekomstige draadloze groepsets probleemloos passen. Ook de interne kabelgeleiding is verbeterd: minder rammel, snellere installatie en een beter afgedichte balhoofdbuis.

Gewicht en uitvoeringen

ModelGroup setGewicht (maat 56)Prijs (advies)
S-Works Aethos 2SRAM RED AXS5,98 kg€14.000,-
S-Works Aethos 2Shimano Dura-Ace Di26,05 kg€14.000,-
Aethos 2 ProSRAM Force AXS6,71 kg€8.500,-
Aethos 2 ExpertSRAM Force AXS7,05 kg€6.999,-

De frameset (12r carbon) is los verkrijgbaar voor €5.200,-.

De fiets die verdwijnt in de wind

De Aethos 2 is an sich geen revolutie, maar een verfijning van een bestaand concept: de fiets die zo goed rijdt dat hij verdwijnt. Tenminste, als je de juiste power geeft, anders is het net als elke fiets een stukje carbon met twee wielen, dat omvalt als je niet beweegt.