Met vaste regelmaat zetten we een wat kleiner of onbekender wielerkledingmerk in het zonnetje. Er wordt over de hele wereld fantastisch mooie wielerkleding ontwikkeld die qua esthetiek, originaliteit en pasvorm een stuk aantrekkelijker zijn dan wat je normaal gesproken zou kopen.Wij brengen deze kits met liefde bij jullie onder de aandacht, want met een mooie wieleroutfit zorgt er niet alleen voor dat je er beter uit ziet, het heeft ook een zeer prettig placebo effect; Je gaat er harder van fietsen: KITDOPING.
Deze maand: KATUSHA
Over KATUSHA
De naam ‘Katusha’ kennen we allemaal van de wielerploeg die op World Tour niveau rond rijd. Met renners Tony Martin en Marcel Kittel als uithangbord kunnen we in 2018 niet om hen heen. Wat maar weinig mensen weten is dat dit team geen kledingsponsor heeft. Bij KATUSHA was geen enkel merk afdoende voor de wensen van hun rijders, daarom hebben ze besloten om zelf de kleding te gaan maken voor hun renners. In samenwerking met de toprenners zijn de beste mogelijke producten ontwikkeld, naar wens
Een mooi voorbeeld is de ‘performance’ lijn van KATUSHA. De aerodynamische kleding is ontwikkeld in samenwerking met Tony Martin en is uitgebreid getest in de windtunnel en voor koude winterdagen heeft KATUSHA verschillende producten op de markt gebracht die je extra warm houden, gebaseerd op de input van Alexander Kristoff die de producten in Noorwegen heeft getest en goedgekeurd. Het is zelfs zo dat de KATUSHA renners in de ongesponsorde kleding van KATUSHA trainen, omdat ze deze zo fijn vinden zitten.
Meer dan een wielerteam
KATUSHA ontwikkeld zich steeds verder als merk binnen het wielrennen. Naast het wielerteam is er de kledinglijn is er een reisbureau waar je fietsreizen kunt boeken (Katusha Travel) en een koffieshop concept (Katusha Cafe). Guilhem Lacaze, marketing manager bij KATUSHA zegt hierover: “2 jaar geleden kwamen we met het idee om projecten rond het team te ontwikkelen om fietsliefhebbers te voorzien van de beste service en producten waar hij of zij naar op zoek is. Uit een brainstorm ontstond het idee om een kledingmerk te creëren voor onze rijders en hun fans, de koffie voor de gemeenschapssfeer en omdat het typisch is voor wielrenners en het reisbureau om met de fiets nieuwe plekken te ontdekken en te verkennen met de fiets. Bij de reizen bieden we dezelfde persoonlijke zorg als een prof renner. Binnenkort starten we met onze een club, of beter gezegd Klub . Dit laatste project is een gloednieuw concept waarbij een fietsclub is gekoppeld aan een loyaliteitsprogramma: hoe meer de community doet voor het merk, hoe meer ze er voor terug krijgen.’
Het is dus duidelijk dat KATUSHA op deze manier hun fans meer willen betrekken bij het team en hier ook een inkomstenbron uit willen halen. Iets wat een mooi initiatief is binnen het huidige wielrennen, waar de meeste teams (te) afhankelijk zijn van bedrijven en sponsoren.
Over de kleding
Kleren maken de man, zo is het ook bij wielrenners. Naast het feit dat we er goed uit willen zien moet de kleding comfortabel zitten en een goede pasvorm hebben. En misschien wel het allerbelangrijkste, we willen geen last krijgen van ons scrotum, dankzij een slechte zeem. Dit alles hebben we uitgebreid getest voor de kledingset van KATUSHA. De geteste kledingset is een winterset bestaande uit een Winterse korte wielerbroek, een shirt met lange mouwen en een ondershirt met windstopper.
KATUSHA Warm bib shorts
De broek van KATUSHA zit mij na het aantrekken als gegoten, de broek heeft een heerlijke zeem en heeft een gevoerde binnenkant van fleece. Dat laatste komt fantastisch van pas voor de testperiode, waarin het kwik regelmatig onder nul bleef. Een ideale broek voor een combinatie met een goede beenwarmers. Ondanks de gevoerde binnenkant blijft de stof goed ‘stretchen’ wat het een comfortabel geheel maakt. De broek zou ik niet in de zomer aantrekken, want dan wordt het echt te heet, maar voor het najaar, de winter en het begin van het voorjaar is het een ideale broek die je nog lekker warm kan houden.
KATUSHA Warm Jersey LS
Het wielershirt met lange mouwen is ontworpen in samenwerking met Marcel Kittel en Tony Martin en is geoptimaliseerd voor aerodynamica. Als je rechtop rondloopt of zit, dan zit het shirt dus niet superlekker. De voorkant is een stuk korter dan de achterkant, je wordt daardoor automatisch een beetje in de wielerhouding ‘getrokken’. Op de fiets zit het shirt echter supergoed. Geen losse flappende delen en inderdaad, aerodynamisch.
KATUSHA Windblock Baselayer
Naast de broek en het shirt ontvingen we een ondershirt van KATUSHA. Dit ondershirt met lange mouwen is van een fijne ademende stof, met aan de voorkant een windstopper. Ideaal voor koudere dagen, waarin je ook wat wind verwacht.
Conclusie
Looks
De looks van het geheel zijn wat ons betreft goed. De kleurencombinatie is opvallend en herkenbaar. Door de gigantische aandacht in de details voel je je echt een prof in deze kleding. De broek is goed te combineren met welk ander shirt je dan ook hebt, en het shirt met lange mouwen heeft de herkenbare kleuren en de grote K op de borst.
Prijs
Vind je dit mooie kleding en ben je enthousiast? Dan moet je wel je portemonnee trekken. Met een prijs van €170 voor het shirt, €100 voor het ondershirt en €170 voor de broek kunnen we niet zeggen dat de kleding goedkoop is. We kunnen ons voorstellen dat dit voor velen ver boven het budget valt, maar we kunnen ons enthousiasme over de kwaliteit, pasvorm en looks niet onder stoelen of banken steken. De prijs/kwaliteit verhouding is dan ook wel dik in orde.
Beschikbaarheid in Nederland en Belgie
De kleding van KATUSHA is alleen online verkrijgbaar. Kijk daarvoor op https://katusha-sports.com/