Cervélo Caledonia-5

Eén fiets voor alles. De kasseien van Roubaix, het witte gravel van de Strade of de matig geasfalteerde wegen in de Ardennen. Een duizendpoot, alleskunner, of toch misschien generalist. De Cervélo Caledonia-5 beloofd alles te kunnen. Ideaal voor lange dagen, waarop je ook wel is een mindere weg, kasseien of een gravelpaadje tegenkomt. Maar ook nog snel. Maakt deze allrounder zijn belofte waar?

De vorige versie van de Caledonia-5 zagen we bij Visma | Lease a bike nog wel is bij Parijs-Roubaix. Niet zo gek, want ondanks dat het een comfortabele racer is, is deze alsnog snel. Zoals Cervélo zelf zegt: Al onze fietsen zijn aero fietsen. Veel is er niet veranderd aan deze prachtige fiets: kijk je naar de geometrie is het bijna een endurance racer maar hij oogt toch ook aerodynamisch. De grootste verandering is nog wel het opbergvak in de onderbuis waar je je tools en binnenbandje kwijt kan. Deze bereik je makkelijk door de bidon houder omhoog te klappen. Geen volgepropte achterzakken dus op deze fiets. 

Luxe raspaardje

Zoals vaak, krijgt de tester een duurder model onder zijn of haar kont. Dat is bij deze ook het geval. De Caledonia-5 onderscheidt zich van de Caledonia met een lichter en stijver frame en uitvoeringen met Force, Red, Ultegra en DuraAce. Deze is verder afgemonteerde met onderdelen uit eigen fabriek. Een D-vormige zadelpen die redelijk flexibel is, een carbonnen geintegreerd stuur met aluminium stuurpen waaronder de kabels netjes zijn weggewerkt. Deze kan je makkelijk in hoogte verstellen zonder iets aan de kabels te hoeven doen. Wel vind ik het gemonteerde stuur heel breed, 42cm waar ik normaal met een 38cm rijd. Ik ben wel blij een losse stuurpen te zien, zo ben je flexibeler in de afstelling van je fiets en hoef je niet direct een hele cockpit te vervangen. De Carbonnen wielen zijn van Reserve, met een 42mm hoog voorwiel en 49mm hoog achterwiel. Door de metallic rode kleur is deze fiets een echte eyecatcher. Ik houd wel van een in het oog springend kleurtje! 

Op de veluwe

Ik test de Cervélo op de Veluwe, waar je ook nog is makkelijk een heuveltje of strookje gravel mee kan pakken in de Kroondomeinen. Ook op de clubtrainingen wordt de fiets wat sportiever aan de tand gevoeld. En eigenlijk maakt de fiets zijn beloftes wel waar. De fiets is stijf, en daardoor word je vermogen goed vertaald in snelheid. Ook rondom de trapas zit veel stijfheid in het frame, zonder dat dit af doet aan het comfort. Wil je op snelheid aanzetten voor een sprint pakt de Caledonia-5 dit ook goed op. Toch blijft de fiets comfortabel voelen, en zeker op gravel of slecht asfalt biedt deze racer een hoop meer comfort dan een volbloed aero machine.

Langere wielbasis

Door de wat langere wielbasis (meer dan een meter in deze maat 56) voelt de fiets gecontroleerd en is het rijgedrag makkelijk te voorspellen. Dit komt ook vast door de 30mm brede banden waar de fiets standaard mee wordt afgemonteerd. Overigens is er ruimte voor bandjes tot 36mm. In echte scherpe snelle bochten mis ik wel wat pittigheid in die zin, maar dit is maar net wat je uit een fiets wilt halen. 

Deze Caledonia-5 ademt hele dagen in het zadel, eventueel op hoge snelheid in een groepje en komt helemaal tot zijn recht als deze op de minder gebaande paden uitgelaten wordt. Heeft deze fiets dan geen nadelen? De uitvoering waar wij op rijden, afgemonteerd met SRAM Force kost een voor mij toch forse €7499. Natuurlijk is Cervélo een premium merk met een zeer complete afmontage inclusief powermeter dus je koopt een uitstekend afgemonteerde, complete fiets waar je niks meer aan hoeft te doen. De geometrie is comfortabel voor veel fietsers zonder op veel snelheid in te leveren. Al met al een veelzijdige fiets waar je alle kanten mee op kan en ééntje die ik zeker aan zou raden als allround racemonster. 

nl_NLNL