Shimano betreedt nu ook de volledig draadloze gravelmarkt met de GRX RX827, een 1×12-speed Di2-groep die het bestaande draadloze GRX-cockpitdesign combineert met de achterderailleurtechnologie van de XTR M9200-serie. Draadloos wordt nu langzaam de standaard, maar zijn alle issues met elektrisch en draadloos schakelen dan ook de wereld uit? Dat willen we natuurlijk graag weten.
1 | Draadloos Di2-systeem – weer een stapje vooruit?
De RX827 voegt zich bij Shimano’s draadloze familie, compatibel met alle 12-speed wireless shifters van weg-, gravel- en zelfs sommige MTB-lijnen. Dat betekent: frispakke Di2-ervaring zonder kabels. Prima voor de cockpit-liefhebber, maar: bij elektronische systemen komt altijd onderhoud kijken – denken we aan firmware-updates, synchronisatieproblemen of lege accu’s. Rijd je in modder of regen, dan heb je toch al een scherm of app nodig om je batterijstatus te checken. Niet iets dat je ‘onderweg’ even lost.
2 | Achterderailleur – knap staaltje werk
De draadloze RD-RX827 deelt de robuuste ‘Shadow ES’-bouw met MTB-derailleurs: skid plate, automatische impact-herstel, en een lage profielbehuizing. Prima voor gravelbossen, zeker. Volgens Shimano schroeven ze de tandbeschermer zelf af bij impacts, waarna de derailleur zichzelf reset. Een knap stukje techniek. Met een gewicht van 449 g is de derailleur niet de lichtste – zeker als je bergop wilt presteren telt elk grammetje. De installatie vergt ook wel wat extra handeling, dat gedeeltje is nog steeds niet helemaal ‘on par’ met concurrent SRAM.


3 | 1×12-drivetrain – doeltreffend, toch denk je dan: ik mis een tandje
Met keuze uit 40T of 42T crank en een micro‑spline 10‑51T cassette, is de groep breed inzetbaar. Shimano ontwerpt dit voor zowel lichte avonturiers als pakweg bikepackers. En met de nieuwe BL‑RX825‑L remgreep zonder shiftknoppen bespaar je 19,5 g en houd je je cockpit clean. Comfortabel, zeker en met 1×12 heb je een mooi bereik, maar toch denk je dan: beperkingen bij steile klimmen. Een compact dubbel biedt vaak meer garagemogelijkheid in tricky passages. Wil je echt variëren – van sprint tot lange klim – dan blijf je met 1×12 soms net niet flexibel genoeg.



4 | Ergonomie & smart shifting
De Di2‑knoppen op de paddles + verborgen binnenste knop blijven fijn, en extra remote switches kun je alsnog monteren. Shimano biedt daarmee eenzelfde knoppenlayout als bij 2×12‑versies. Handig en herkenbaar.
5 | RX180 aluminium wielen – degelijke alu vrienden.
De nieuwe WH‑RX180 wielen zijn tubeless-ready, 25 mm intern en uitgerust met verwisselbare freehubs voor Micro Spline of HG. Weegt 2.1 kg – prima, maar niet bijzonder licht. Voor wie streeft naar performance, blijft carbon natuurlijk de logische stap. Het zijn wel stevige units, die tegen een stootje kunnen.


Wat wij ervan vinden?
Shimano zet een fraai technisch visitekaartje neer met de GRX RX827: draadloze eenvoud, stevige behuizing, en modulaire cockpit-opties. Ideaal voor tech-geïnteresseerde rijders die een clean cockpit willen en weinig kabels willen trekken.
Toch een paar kleine dingetjes:
- Gewicht: de setup is wat zwaarder, een paar honderd gram, t.o.v. concurrent SRAM
- Onderhoud: Minder draden is fijn, maar minder draden is ook weer meer gedoe met verbinding. Elk nadeel heeft z’n voordeel zei een groot voetballer ooit.
- Inzetbaarheid: 1×12 biedt niet voor elke mix van gravel, klim en sprint het ultieme bereik.
Shimano gaat mee in de trend van minder draad en ook de 1×12 optie. Wel grappig om te zien dat juist Shimano de stap naar 1×13 nog even aan de anderen overlaat. Wat weten zij dat wij niet weten?!
Meer weten over schakelgroepen? Shimano vs Campagnolo vs SRAM: Wat zijn de verschillen?