REDACTIE

Licht, strak en betaalbaar: QO lanceert Race SL crankstel

De Spaanse nieuwkomer QO introduceert met de RACE SL een high-end crankstel dat zich profileert als lichtgewicht krachtpatser zonder het bijbehorende topsegmentprijskaartje. Met 510 gram (50/34T uitvoering) is deze crank opvallend licht, zelfs vergeleken met gevestigde topgroepen als Shimano Dura-Ace of SRAM Red. En dat voor een adviesprijs van €899.

Lichtgewicht met ambities

De QO RACE SL mikt op veeleisende rijders die topprestaties willen zonder zich blauw te betalen. Met een gewicht dat 50 tot 175 gram lager ligt dan veel high-end modellen en slechts 80 gram boven ultradure boetiekmerken, lijkt QO het midden tussen prestatie en prijs aardig te vinden. Geen subcompact tandwielen of exotische trapasconstructies, maar een doordachte mix van raceklare techniek en universele compatibiliteit.

De crank is opgebouwd rond een carbon lay-up met Mitsubishi Pyrofil vezels, een beproefd materiaal dat bekend staat om zijn combinatie van stijfheid en trillingsdemping. Dit geeft de RACE SL een solide rijgevoel zonder in te leveren op comfort – iets wat zeker gewaardeerd zal worden tijdens lange tochten of intensieve klimpartijen.

Aero en compatibel

Opvallend is ook het aerodynamische ontwerp van de crankarmen en bladen, die zijn voorzien van kleine ‘dimpels’ à la golfbal om de luchtweerstand te beperken. De Cinch-interface en AL7075 T6 aluminium as zorgen voor brede compatibiliteit met o.a. DUB-trapassen. Bovendien is het crankstel geschikt voor zowel Shimano 12-speed als SRAM AXS FlatTop kettingen, wat het een aantrekkelijke optie maakt voor rijders die overstappen of mixen in hun setup.

Kritische blik

Toch roept de RACE SL ook vragen op. Zo is de crank vooralsnog alleen verkrijgbaar in een 50/34 configuratie. Voor echt zware klimmers of fanatieke gravelaars zou een 48/32 of zelfs subcompact optie gewenst zijn. Ook is de lancering gepland voor eind 2025 – dus wie nu op zoek is naar een upgrade, moet nog even wachten.

De adviesprijs van €899 plaatst dit crankstel weliswaar gunstig ten opzichte van de grote namen, maar blijft stevig als je bedenkt dat je voor dat bedrag ook complete groepsets kunt krijgen van degelijke kwaliteit. Wat QO echter mist in naamsbekendheid, compenseert het in pedigree: oprichters Pablo Carrasco en Ignacio Estellés hebben hun sporen verdiend in de WorldTour en beloven met QO ‘volledige creatieve vrijheid’ in ontwerp en productie. De samenwerking met carbonexpert YMA onderstreept die ambitie.

Conclusie

De QO RACE SL crank is een interessant nieuwkomer in het segment van prestatiegerichte componenten. Licht, doordacht en compatibel met vrijwel elke moderne aandrijving. Maar of QO ook echt voet aan de grond krijgt in een markt die gedomineerd wordt door giganten, zal afhangen van beschikbaarheid, betrouwbaarheid én of die €899 ook daadwerkelijk topwaarde blijkt te bieden.

Te zien op Eurobike 2025 – Hal 11.1, stand B46a

🔗 Meer info: www.qobike.com

Meer weten over cranksets?

nl_NLNL