admin

Nieuwe Canyon Aeroad op de markt

De nieuwe Canyon Aeroad is gelanceerd. Het is de grootste update van het frame sinds 2020. In de tussentijd was er wel een kleine aanpassing doorgevoerd, namelijk de zadelpenklem in 2023. Maar goed, het was tijd voor een nieuwe racer. Dit is ‘m geworden en het is de nieuwe ‘love affair’ van MVDP, ja idd, Van Der Poel.

Meer aero – dus sneller

All round krachtpatser. Dat was de doelstelling van de ontwikkelaars bij Canyon. Hij moest beter zijn dan de vorige aeroad, de snelste van het peloton, Mathieu moest er in Roubaix mee moeten kunnen rijden en dan ook nog in samenspraak met mechaniciens en rijders. Dat waren er meer dan 50 (!) Zoveel meningen, zoveel wensen. Een flinke taak, maar het lijkt er op dat Canyon daarin is geslaagd. Het grote verschil zit eigenlijk in de details.

Betere feedback – maar wel comfortabel

De tegenstelling in deze zin is bijzonder. Want ‘directe feedback’ betekent standaard dat je meer de hobbels en alles in de weg voelt. Het verschuiven van de zadelpenklem, die hoger in het frame is geplaatst, voldoet aan de eis van directere feedback. Maar voor het comfort moest er dan wel gecompenseerd worden end at is terug te zien in de zadelbuis, die er anders uitziet. Combineer dat met de zadelbuis, de staande achtervork en de zadelpen die iets anders (lees: korter) zijn en voila!

Pacebar: het paradepaardje op de nieuwe Canyon Aeroad

Het paradepaarde op deze nieuwe fiets is de Pacebar. Een innovatief stuur dat niet meer, zoals veel andere stuurmakers, één complete cockpit is, maar uit verschillende delen bestaat Belangrijkste punten die hiermee worden aangepakt:

  • Je kunt allerlei soorten accessoires bevestigen via het GearGroove systeem
  • Je kunt verschillende beugels monteren en de stuurpenlengte aanpassen. Vandaar de afkorting PACE: Performance Adaptive Cockpit Ecosystem
  • Verbeterde aerodynamica en ergonomie en aanpasmogelijkheden naar eigen wensen
    • Ook makkelijk om dus alle onderdelen te vervangen, want je hoeft niet eens de remleidingen aan te passen of de remgrepen los te halen.
    • Er is een gootje gemaakt voor de remleidingen. wel zo handig

Roubaix Proof

Het is best lastig om een goede Roubaix fiets te maken. Tenminste eentje die de beste balans vindt tussen comfort, snelheid en die ook nog eens heel blijft. Daar heeft Canyon een hoop werk in gestoken. Hoe kun je zien dat deze fiets verbeterd is ten opzichte van de vorige variant?

  • Het frame is verstevigd. Er is een klein stukje titanum op de voorvork aangebracht. Hierdoor is er minder wrijving met de balhoofdlagers (die nu ook keramisch zijn).
  • Er is ook gekozen om de montagepunten van de steekas af te sluiten (aan de aandrijfkant dan).
  • Er is een klein rubberen laagje onder de voorvork gemaakt. Als je de fiets uitelkaar haalt, kun je ‘m nu met een gerust hart op de grond zetten.

Tot slot heeft Canyon een groot deel van de schroeven in het frame vernieuwd. Alle schroeven zijn nu van titanium en voorzien van een Torx 25-kop. Je krijgt er een hendeltje bij om ze los te maken.

Sterker en toch lichter

Er is gewicht bespaard. 40 gram ten opzichte van zijn voorganger om exact te zijn. De frameset (frame, voorvork, zadelpen en stuur) van het CFR-model weegt nu 2.070 gram.

1109372
1109375
1109369
1109374
1109373

Veel mogelijkheden

De nieuwe Canyon Aeroad is in zes verschillende soorten verkrijgbaar. Tel daarbij op dat je drie verschillende kleurstellingen hebt, met de keuze uit (enkel) elektronische schakelsets. Dan kun je een hoop kiezen!

  • Het instapmodel: SRAM Rival AXS eTap met DT Swiss ARC1600 wielen. Die gaat voor een slordige €4.199 over de toonbank
  • Het topmodel is afgemonteerd met SRAM RED AXS en heeft de kenmerkende Zipp 454NSW wielen. €10.499 en dan weeg ie slechts 7.15 kg.
    • Het is wel opvallend dat de Dura-Ace Di2 variant met DT SWISS sloffen maar 7.07 kg weegt. Als je voor het laagste gewicht gaat, is dit jouw keuze. En het scheelt nog eens vijf honderd ekkies ook.

Value for money

nl_NLNL