Is het mogelijk om op het eerste gezicht weg te zijn van een fiets? In mijn geval is het antwoord volledig ‘ja!’ Voor een review van de Hammerhead Karoo (de opvolger van de Karoo 2) was ik op zoek naar een fiets met SRAM elektronisch schakelen. Via Ronald Staman van SportBikeService in Hellendoorn kwam ik uit bij een Superior X-Road GF.
Nu ken ik het merk Superior nog niet bijster goed. Natuurlijk, ik heb wel eens een aantal foto’s voorbij zien komen via social media en ook ‘in real life’ kwam ik er wel eens eentje tegen. Daarnaast weet ik dat Superior met name op mountainbike-vlak een prima internationale speler is. Het merkt komt van oorsprong uit Tsjechië, maar daarmee houdt mijn parate kennis wel op.
Samen met Ronald maken we de keuze om een Superior X-Road GF volledig nieuw op te bouwen: Uiteraard gaan we voor elektronisch schakelen via SRAM Rival met een dubbel voorblad (48/35, 12 speed). Daarnaast kiezen we voor een enkelzijdige powermeter, Fast Forward Tyro wielset met een hoogte van 45 mm hoogte en 32mm Vitoria RideArmor banden. Het aerostuur zit al bij de standaard fiets. Al met al top afgemonteerd dus.
Superior X-Road GF: Wat een plaatje!
Van welke kant je de fiets ook bekijkt, het is een plaatje. Natuurlijk is dit een kwestie van smaak, maar ik vind de Superior echt een strakke fiets. Dankzij het elektronische schakelsysteem zijn er geen kabels zichtbaar, waardoor het aerostuur nog mooier en cleaner uitkomt. De 32 millimeter brede banden sluiten mooi aan op het frame. Van de zijkant oogt de Superior nog strakker. Een platte bovenbuis, een brede onderbuis en iets een uitkeping in de zadelpen bij het achterwiel. Wat echter het meest in het oog springt is de kleur: Donkerpaars met een glitter erin en de grote zilveren letters SUP op de onderbuis.
Ook op het frame bij de achterwielen staat het fietsmerk in dezelfde zilveren kleur. Juist deze letters geven de fiets letterlijk een flitsend uiterlijk. Want van welke kant je de fiets ook bekijkt of van welke kant je ook aan komt lopen, de inval van het licht laat de letters steeds van kleur veranderen. Het is alsof de fiets je uitnodigt om dichterbij te komen en om een fietsrit te maken.
Nieuwe ervaring
Voor mij is het fietsen met SRAM nieuw. Ook elektronisch schakelen heb ik nog nooit echt ervaren. Want, waarom zou ik ook? Iets harder de hendels indrukken en je schakelt zelf. Ik kan echter niet ontkennen dat ik erg benieuwd ben naar hoe dit werkt in de praktijk. Volgens Ronald zal ik na het fietsen met elektronisch schakelen nooit meer wat anders willen. We gaan het zien.
Fietsen!
Mijn eerste rondje met de Superior is weliswaar niet lang, maar geeft mij zeker al een goede indruk van de fiets. Het wordt een rondje in mijn achtertuin, de Holterberg heen en weer. Een heuvelachtige weg tussen heidevelden en bos met een paar pittige kuitenbijters.
Voordat ik op kan stappen moet ik alleen mijn Hammerhead Karoo nog even instellen. Koppelen met de powermeter en aangeven wat de vertanding van de 12 speed SRAM Rival is. Het werkt echt ontzettend simpel en de data die op de display komt te staan geven een mooi inzicht van vermogen en de versnelling waarin ik fiets. Ook handig dat ik in één oogopslag kan zien wat de status van de batterijen van de Rival is.
Deze fiets wil gaan
Bij het wegfietsen voel ik meteen dat de fiets vooruit wil. Het eerste stuk het dorp uit en langs een doorgaande weg gebruik ik om aan de fiets te wennen. Het schakelen gaat echt ontzettend makkelijk. Een tikje op de hendel rechts is zwaarder schakelen en door de linker-shifter aan te tikken schakel ik terug. Niks meer ‘doordrukken’ zoals ik gewend was, maar alleen even aantikken. Hier ga ik zeker gemak van hebben. Druk ik beide shifters tegelijk in dan schakel ik naar het kleine voorblad of vica versa.
Testen op de Holterberg
De Holterbergweg loopt vanaf de kant van Nijverdal eerst licht omhoog. Nog niet zo zwaar dat ik naar het kleine blad moet, maar er moet wel even gewerkt worden. Als ik even uit het zadel kom voel ik dat de fiets best stijf is. Dat komt door het frame, maar zeker ook door de fantastische wielen van Fast Forward. Als een volleerde Contador kom ik uit bij het hoogste punt van de Holterberg. Gedurende 2 kilometer gaat de weg vanaf dat punt naar beneden, tussen de heide door. De handen plaats ik onder in de beugel en ik zet zo hard mogelijk aan. Het eerste wat ik denk is dat ik dit ontzettend gemist heb. Heerlijk snelheid maken op een racefiets. Tik, tik, tik… ik plaats de ketting op het zwaarste verzet en probeer zo snel mogelijk te fietsen. De Superior doet precies wat er gevraagd wordt.
Na de ‘Duitse bocht’ moet er weer geklommen worden naar de top van de Diepe Hel. De Superior reageert prima. Of ik nu in mijn zadel blijf zitten of er even uit kom.
Alles fijn aan deze fiets
Ik merk dat ik het stuur ook erg prettig vind. Juist het aero stuur met de platte bovenkant zorgt ervoor dat ik mijn handen goed kwijt kan en voldoende grip heb. Met de handen half op het stuur en de shifters rijd ik in een fijn tempo omhoog. Wat een fiets!
Na het voltooien van de heenweg rijd ik terug via de Motieweg. Een korte, maar pittige klim die ik al vele malen omhoog reed. Gemiddeld is de klim ongeveer 4% met een uitschieter tot net boven de 10%. Deze keer voelt het echter minder zwaar. Ik blijf tot het stijlste stuk zitten, schakel dan even moeiteloos bij en zwoeg naar boven. De grijns verdwijnt niet van mijn gezicht. Heerlijk!
Als ik weer bij de Toeristenweg richting Nijverdal kom zet ik de fiets even aan de kant om over mijn eerste indruk na te denken: Het voelt alsof ik op een fiets voor profs zit en ik stel me voor dat deze Superior helemaal geen flater zal slaan in het peleton. Verre van zelfs. De sticker op de staande buis bevestigt dit ook: UCI goedgekeurd. Als ik mijn blik over de fiets laat gaan valt me ook voor het eerst pas op dat de ketting, anders dan bij Shimano, plat is aan de bovenkant. Navraag leert dat dit deze ketting voorzien is van Flattop-technogie, ontwikkeld door SRAM. Het verhoogt de duurzaamheid en het schakelgemak en ziet er gewoon ontzettend strak uit.
Standplaats BSM
Een week later vertrek ik naar Bourg Saint Maurice. Het hoofddoel is vakantie, maar het is ook de ideale uitvalsbasis om de Superior in de bergen uit te proberen. Cormet de Roseland, Peissey Nancroix, Col de Petite Saint Bernard…cols die al in menig Tour-etappe voor vuurwerk hebben gezorgd. Op het moment dat ik er ben hebben de mannen van Visma-LAB net een trainingskamp in het nabijgelegen Tignes. Ik ben benieuwd wat Robert Gesink van de Superior zal vinden. Ik vermoed dat hij met deze fiets ook een succesvolle hoogtestage af kan leggen.
Heerlijke allrounder
De Superior is namelijk een allround fiets die op elke ondergrond uitstekend uit de voeten kan. Dit komt zeker ook door de wielset van Fast Forward. Ik vind de 45 millimeter Tyro-velgen persoonlijk een prettige hoogte. Het oogt fantastisch, maar je hebt toch niet zo heel veel last van zijwind. De wielen sturen strak en direct. De velgen zijn volledig zwart, met in donkere decals FFWD. Nice! De RideArmor banden van Vittoria zijn 32 millimeter breed, wat zorgt voor een prima wegligging en rolweerstand. Volgens Vittoria zelf is dit hun meest duurzame en lekbestendige band ooit. Ik kan het alleen maar beamen, want heb in de periode dat ik de fiets getest heb geen enkele lekke band gehad, ondanks dat ik de banden niet gespaard heb.
Het mooiste wat er is
Voor mij is fietsen in de bergen echt het allermooiste dat er is. Zwoegen naar boven, een colaatje op de top en daarna zoeven naar beneden. Met de Superior verwacht ik niet dat het klimmen zo veel makkelijker wordt, daarvoor ben ik domweg een aantal kilo te zwaar. De X-road draagt echter wel bij aan de factor genieten. Het klimmen blijft soms pittig, maar het gemak waarmee je schakelt, de reactie van de fiets als je uit het zadel komt of de relaxte houding van je handen op het aero stuur maakt het klimmen net wat minder afzien. Het dalen zelf is een genot. Ik kan aanzetten, snelheid maken en durf de Superior met groot gemak de haarspeldbochten in te gooien. Handen onder in de beugel en gaan. Nergens voelt de fiets instabiel en ook de rijwind van de zijkant heeft geen invloed op het rijgedrag: Op snelheid richting een haarspeldbocht, deze inschatten, remmen, insturen en weer gas d’r op. Genieten!
Laatste rondje voor deze review van de Superior X-road GF
Na mijn vakantie moet ik de fiets helaas weer inleveren. Ik maak nog een laatste rondje door de omgeving. Heb ik alle punten meegenomen? Kan ik nog iets bedenken? Het enige dat mij te binnen schiet is dat het gewoon een ontzettend comfortabele fiets is. Een fiets die vooruit wil, waar je snelheid mee kan maken en prettig stuurt. Het mooiste stuk tijdens de laatste tocht met de Superior is een breed fietspad richting een snelweg. Vlak voor de snelweg duik je met een bocht onder de afslag van de snelweg door om er vervolgens met een bocht omhoog overheen te fietsen. We rijden met hoge snelheid kop over kop richting de snelweg, als ik besluit volle bak richting het viaduct te knallen. Als ik uit de rug van mijn fietsmaatje kom, sprint ik naar beneden onder de afslag door. De fiets geeft geen krimp en doet wat er gevraagd wordt: Snelheid maken. Als ik onder de afslag door ben draait de weg met een bocht verder naar boven. Ik kom uit het zadel en geef een laatste punch tot ik bovenop het viaduct ben, daar ga ik weer zitten en laat me uitbollen tot mijn fietsmaatje weer bij is.
Eindconclusie Review Superior X-Road GF
Wat een heerlijke fiets! Comfortabel, toch snel en wat een prachtige looks. Van een afstand lijkt de fiets in eerste instantie wat kleurloos: Donker gekleurd met alleen groot SUP op de onderbuis. Maar hoe dichter je bij de Superior komt, hoe mooier de fiets wordt. Door de lichtinval verandert de kleur van de decals op het frame continu. Het heeft onderweg voor veel draaiende hoofden en bewonderende blikken gezorgd. Wat dat betreft vind ik het wel jammer dat Superior bij de nieuwste modellen kiest voor een wat saaier logo op de onderbuis. Natuurlijk is het herkenbaarder en vanuit dat oogpunt snap ik het wel.
Zou ik deze fiets zelf willen hebben? Absoluut! Ik zou er geen moment over twijfelen. Een bijkomend voordeel is dat er ook gravelbanden met een maximale breedte van 40mm in passen. Dan heb je zeker een alles-in-één fiets. Superior komt binnenkort met een nieuwe X-road, waar ook gravelbanden van 45 millimeter in passen. Dat biedt nog meer perspectief.
Pluspunten Superior X-road GF
Wat dan voor mij de grootste pluspunten zijn? Dat zijn er drie:
- Het frame
- de wielen
- het stuur.
Natuurlijk heb ik het gemak ervaren van elektronisch schakelen en zie ik ook de meerwaarde van het rijden met een powermeter, maar het zijn voor mij geen dealbrakers. Qua prijs valt de Superior me dan ontzettend mee.
- De fiets zoals ik er mee rijd kost €5299. Dat is een flink bedrag, maar deze valt me nog mee gezien de afmontage. Dat is dus met FFWD wielen en SRAM Rival elektrisch en de powermeter. Dat is voor een fiets als deze echt geen slechte deal. Het is nog steeds wel €5000 maar je koopt er heel veel fiets voor.
- Koop je de fiets in de standaarduitvoering dan kost de Superior €3469. Daarvoor krijg je dan wel het frame, het aerostuur, DT-Swiss wielen en Shimano Ultegra R8000 (11 speed). Een meer dan prima basisfiets met mogelijkheden tot een upgrade. Koop je er een set gravelbanden bij dan heb je een fiets waar je echt alles mee kan doen. Een hele fijne racefiets en een onwijs snelle gravelbike.
Meer info: Superior Bikes