REDACTIE

Waarom jij de Brompton G-line mee wilt nemen op vakantie

Toen Brompton de G-Line lanceerde, wisten we gelijk: die willen we testen! Want een Gravelbike die ook singeltrails kan aanvallen, daar laten we ons graag meer over vertellen. Dat we het ook wilden ervaren, daar werden we in oktober/november tot uitgenodigd. Wat wij ervan vonden? En waarom jij ‘m wel mee zou nemen op vakantie? Dat lees je in deze review over de Brompton G-line!

Gravel vouwfiets voor op de camper

De titel van de paragraaf zegt het al. Het is eigenlijk een gravelvouwfiets voor op de camper. Of misschien beter gezegd, in de camper. Zo eentje die je zo lekker makkelijk meeneemt.

Daar is ie ook voro gemaakt. Om makkelijk mee te nemen op avontuur. De fiets weegt 13,9kg in de uitgeklede versie (die van ons was ietsje zwaarder vanwege het achterrek) en je kunt m qua formaat prima mee nemen in de trein. Hij is wel wat robuuster dan de C-line of T-line. Maar ja, je kunt hier ook mee gravelen…

Sterker nog, ik heb m ook meegenomen in de internationale trein naar London, waar ik een event bezocht. Toen ook maar gelijk de fiets getest in de Hackney Marsh. Dat was een mooie vuurdoop.

De fiets vouwt makkelijk in- en uit. Er zijn wat technische snufjes bedacht, o.a. een opbergdingetje voor het pedaal, een klik insteek en uiteraard de bekende brompton invouw- en uitvouwmethodiek. Eerst het stuur rechtop, dan de zadelpen, dan de voorkant uitvouwen en vastzetten en dan het wiel eronder uitwippen.

Bij binnenkomst, in de doos, zien we gelijk de engineering snufjes. Het zadel is handig weggestoken en kan je er eenvoudig opdraaien. Het zadel is overigens wel hard en ik zou aanraden je eigen zadel te monteren, vanwege de vriendelijkheid voor de edele delen.

Afmontage

De fiets is afgemonteerd met lekkere brede 20 inch Schwalbe G-One Allround gravelbandjes. Ideaal voor bospaadjes, champagne gravel, hardpack gravel, maar minder geschikt voor de diepe modderpaden.

Verder heeft de fiets achterversnellingen, in een meer klassieke naaf. De G-line is voorzien van schijfremmen, 140mm en daarmee kun je goed snel tot stilstand komen. Dat is wel een upgrade ten opzichte van de standaard brompton.

Het stuur is een soort MTB stuur, vrij breed, zeker voor in de stad. De comfortabele handgrepen doen hun werk.

In de stad

Ik heb de fiets voor vele ritten in de stad gebruikt. Wat ik dan merk is dat je met de bredere banden, grotere wielen en de schrijfremmen eigenlijk een heerlijke fiets te pakken hebt. Met de acht versnellingen kom je goed weg en je houdt de meeste e-bikes wel bij. Het stuur is breed. In mijn optiek te breed, want in het drukke stadsverkeer heb je dan veel ruimte in te nemen.

Wat wel fijn is, zeker bij de overgang van stad naar OV, is het rekje achterop. Daar kan je de fiets mooi op laten rollen en hij beschermt ook nog eens. De tassendrager, daar zou ik meer mee moeten doen in de stad.

Buiten de stad

Ik neem de fiets mee naar de bossen rondom Utrecht. Op de strak aangelegde, Nederlandse bospaden komt ie goed uit de voeten. Je merkt wel, dat als je ‘m echt wil gebruiken om te trainen, dat je bij versnelling 8 op een gegeven moment te kort komt. Je mist een versnelling of twee om echt snelheid te maken. Het levert wel mooie foto’s op in de bossen.

Tijdens mijn ritjes in- en om Utrecht komt ie goed weg. Tijdens mijn trip naar Noord-Londen en de stukken rondom Hackney loopt ie toch wel vast in de drassigheid. Het had geregend en het natte weiland waar ik door ploeg, dat vind ie niet zo fijn. Is de fiets dan toch minder flexibel en veelzijdig?

Ik merk dan ook wel dat ie voor mij, met 1.93 en lange benen aan de korte kant is. Ik zou ook aanraden om de Brompton zadelpen verlenger erbij te kopen. Net zoals lampjes, want die zitten er niet op.

Leuk speelding, maar wat is het nu eigenlijk?

Het is een leuk speelding en je kunt er echt mee uit de voeten op onverhard. Maar om het een vervanger voor je gravelbike te noemen? Nee. Dat niet. Ik vind het een sportieve fiets, die ideaal is voor een avontuurlijk ritje vanaf de camping in een onbekende omgeving. Waarom ik het geen volwaarde gravelbike vind?

  • Hij stuur de bruusk. Je mist de echte controle van een racey gravelbike
  • Met de uitvoering die wij hadden heb je een zware gravelbike, die met de noppen op de banden snel vastloopt in de modder.
  • Hij is aan de prijs: €2879,- voor de instapper. Onze variant is net geen 3k en met bijpassende tassen komt ie op €3333,- Daar kun je echt wel een mooie gravelbike met tassen voor kopen. Maar ja, die laat je ook weer niet even op de Albert Cuyp staan.
  • Je mist dus wat versnellingen om er een echte sportieve rit mee te maken. Je komt tot ongeveer 25-28km per uur en dan ga je al snel in de koffiemolen stand.

Waarom je ‘m WEL wilt kopen?

Omdat het een fijne vouwfiets is die meer stabiliteit biedt dan een standaard Brompton. Dat je er heel goed mee uit de voeten kan op alle terreinen en dat je meer eruit kan halen dan op een gewone stadsfiets. Het is daarom een beetje een manusje van alles. In het Engels heet dat een ‘jack of all trades, a master of none’. En dat is waarschijnlijk precies hetgeen waarom hij weer in de doos naar Engeland is gegaan.