admin

24 tips voor het fietsen in een groep

Ben je van plan om dit jaar een Granfondo of een toertocht te fietsen? Of wil je aansluiten bij een wielerclub? Dan zal het zeker voorkomen dat je in een groep komt te rijden. Onderstaande tips zorgen er voor dat je weet waar je een begint. Niet alleen leerzaam voor newbies, maar zeker ook handige tips voor ervaren fietsers!

1. Houd je lijn

Een groep kan nogal wat rare bewegingen maken doordat iemand zijn stuur niet recht kan houden. Probeer dus zo veel mogelijk je lijn te houden, dit betekent dus ook dat het soms beter is om vol over die put te gaan in plaats van er op het allerlaatste moment voor uit te wijken.

2. Lossen hoort er bij

Iedere groep heeft zijn zwakke en sterke schakels. Als je aansluit of mee rijdt in een groep met onbekenden kan het dus zijn dat ze je er van af rijden. Niets om je voor te schamen, iedereen fietst op zijn eigen niveau. Bij een groepsrit met bekenden is het wel zo netjes om het SUST (samen uit samen thuis) principe aan te houden. De groep rijdt dan zo snel als de zwakste schakel aan kan.

3. Wees alert op het accordeoneffect

In een groep kan het nogal eens voorkomen dat er na een bocht een gaatje ontstaat en er een accordeoneffect begint. Dit betekent dat iedereen gaat sprinten om weer bij te geraken, zodra het laatste wiel is bereikt moet er hard geremd worden, waarbij de kans op valpartijen groot is. Bij elke bocht volgende bocht begint het weer van vooraf aan. Wees hier alert op en probeer zo veel mogelijk het wiel van je voorganger te houden tijdens een bocht.

4. Blijf voorin

Dit is niet alleen de reden dat Lance Armstrong zeven keer de Tour heeft gewonnen. Als je voorin zit heb je als amateur geen (of in ieder geval minder) last van het accordeon effect, waardoor je energie spaart en je de rit makkelijker uitrijdt. Dit betekent vaak wel dat je regelmatig een beurt op kop komt, zorg er dus voor dat je sterk genoeg bent en blijft om de beurten op kop te kunnen doen.

5. Rijd gaten zelf dicht

Zoals gezegd is het belangrijk om zo mijn mogelijk gaten te laten vallen, mocht dat toch gebeuren dan is het wel zo netjes om zelf de inspanning door de wind maakt om het dicht te rijden en niet om je heen te kijken wie dat klusje voor je kan klaren. Het is beter om het gat geleidelijk dicht te rijden, naar het laatste wiel toe sprinten zal alleen maar zorgen voor het accordeondefect.

6. Rijd gaten van anderen dicht

Als er een zwakkere renner is die het niet voor elkaar krijgt om het gat dicht te rijden dat hij heeft laten vallen, spring dan zo snel mogelijk bij. Rijd het gat geleidelijk dicht, niet in één ruk, zodat de fietser die het gat niet dicht kreeg zich lullig voelt, zoals gezegd doet iedereen zijn best en heeft iedereen zijn eigen niveau.

7. Bepaal je positie in de groep

Als je voor het eerst in een grote groep fietst is het even zoeken wat jij relaxt vindt. Waarschijnlijk ben je nog niet als een vis in het water midden in de groep. Probeer daarom een plek te vinden waar jij rustig en relaxt kan rijden, bijvoorbeeld aan de buitenkant of achterkant van de groep.

8. Blijf relaxt

Zorg voor een comfortabele houding op je fiets en straal ook uit dat je alles onder controle hebt. Op het moment dat je gestrest op de fiets zit is de kans op valpartijen groter, anderen voelen dat aan en daarom zit niemand graag in het wiel van een zenuwlijder.

9. Kijk voor je!

Een groep kan soms raar slingeren, let dus altijd op wat er gebeurd. Als er drie rijen voor je een rare beweging wordt gemaakt kan het er voor zorgen dat jij onderuit gaat. Ook al ben je moe, kijk altijd voor je!

Fiets jij nog zonder helm? Wees dan verstandig en bekijk hier het assortiment van Futurumshop

10. Wees geen wieltjeszuiger

Niemand zit te wachten op meelifters. Het maakt niet uit hoe kort je kopbeurt is, draai gewoon mee in het systeem. Als je niet mee kan draaien laat de groep dan gewoon lopen.

11. Draag een helm

Cyclingreview.nl lijkt misschien een one-issue website, maar dit is echt enorm belangrijk. Zeker in een groep waar een valpartij altijd op de loer ligt. Er zijn veel groepen die renners zonder helm niet accepteren, hulde!

12. Houd snelheid in de bocht

Zoals gezegd zijn bochten de grootste veroorzakers van het accordeoneffect. Het vereist enige oefening en best wat lef, maar het behouden van je snelheid in de bocht zorgt er voor dat je het wiel van je voorganger niet kwijtraakt en je dus geen gaten dicht hoeft te rijden. Bovendien houd je snelheid waardoor je efficiënter rijdt.

13. Houd je handen aan het stuur!

Als je je rug wilt rechten zak dan even af naar de achterkant van de groep. Als je handen niet aan het stuur hebt kun je lelijk vallen en in een groep val je nooit alleen. Je voelt je knap lullig als door jouw stommiteit iemand zijn sleutelbeen breekt.

14. Gebruik handgebaren

Fietsers hebben universele handgebaren om gevaren aan te duiden, zoals een slecht wegdek of een tegemoetkomende fietser. Zorg dat je de handgebaren kent en gebruik ze zelf ook. Hieronder staan de negen meest gebruikte signalen uitgebeeld.

15. Verdeel je krachten

Als je op de openbare weg rijdt in een groep die een lekkere snelheid heeft hoef je niet te bewijzen dat je sterk bent. Het heeft geen zijn om een enorm sterke beurt op kop door te trekken om vervolgens 5 kilometer verderop door je krachten heen te zijn waardoor je moet lossen.

16. Wees op tijd

Als je een afspraak heb om op een bepaalde tijd te vertrekken, zorg dan dat je absoluut op tijd bent. Het aankleden en voorbereiden kan al snel drie kwartier in beslag nemen, zorg dus dat je niet alles op het laatste moment doet.

17. Fiets twee-aan-twee

Op de openbare weg kan het net voelen als een kleuterklas, je hoeft nog net niet elkaars handje vast te houden. Toch is het niet verstandig om met meer dan twee op een rij te fietsen. Automobilisten kunnen dat zeker niet waarderen en zullen je zeker van de weg af duwen, ook bij tegenliggers kan het onhandige situaties opleveren.

18. Blijf beschaafd

Of het komt door de adrenaline of dat het er mee te maken heeft dat sommige mensen op de fiets hun ware ik naar boven laten komen weet ik niet, maar in een groep wordt opvallend veel op elkaar gescholden. Laten we ons als normale mensen gedragen en dat vanaf nu gewoon achterwegen laten, ok?

19. Houd je aan de verkeersregels

Als groep kom je nog wel eens een verkeerslicht tegen. Als deze op rood springt wacht dan gewoon netjes en haal geen halsbrekende toeren uit om op het laatste moment nog door te gassen.

20. Opletten waar je fluim terecht komt

Rochelen, tuffen en spuwen lijken wel de favoriete hobby van wielrenners. Op de één of andere manier moet dat snot weg uit de luchtwegen. Prima, maar deponeer je snot niet op mijn schoenen. Als je zo nodig je neus of keel wilt legen zak dan even af naar achteren en of fiets aan de zijkant van de groep om je behoefte te doen. Bedankt.

21. Handen aan de remmen
Zoals al meerdere malen gezegd moet je op alles voorbereid zijn. Houd je handen dan ook niet losjes aan het stuur, maar op de remgrepen of in de beugels. In die houding kun je het snelste bij je remmen en reageren op de situaties die gaan komen.

22. Geen tijdritstuur

Hoewel het aantrekkelijk klinkt is het absoluut niet relaxt voor de rest van de groep als er iemand even zijn turbo aanzet en in de houding het tempo opvoert. Daarnaast ben je met een tijdritstuur een stuk minder wendbaar en dus een risico voor de groep.

23. Houd een steady tempo op kop aan

Als je ziet dat jouw voorganger 32 km/u rijdt probeer dat tempo dan ook aan te houden tijdens jouw/jullie kopbeurt. Het continue opdrijven en af laten zakken van de snelheid is alleen maar vervelend. Als je de mensen kent met wie je fietst kun je afspreken welke snelheid er aan wordt gehouden. Vaak wordt er dan gesproken over een kruissnelheid, dit is de snelheid die je gedurende een langere tijd aan kunt houden en dus niet je maximum snelheid.

24. Wees voorspelbaar

Eigenlijk is de ideale rijder in een groep gewoon doodsaai. Doe gewoon de dingen die van je verwacht worden en zeur er niet over. Geen wonder dat de beste wielrenners graag voor de groep uit fietsen om zich niet aan de regels van de groep te moeten houden!

nl_NLNL