Waar moet ik op letten bij het kopen van een nieuwe racefiets? Dat is een veelgestelde vraag voor mensen die een racefiets kopen. Daarom hebben wij een enorm artikel geschreven met tips voor het kopen van jouw nieuwe racefiets. Wat weet jij over het belang van een goede cranklengte, wanneer zijn racefietsen in de aanbieding en hoe bereken je de juiste framemaat voor jouw racefiets? En koop je nou een nieuwe of een tweedehands racefiets? Allemaal vragen die we in dit artikel behandelen. Alvast veel plezier met je nieuwe fiets!
1. Waar ga je jouw nieuwe racefiets voor gebruiken?
Wil je lange tochten gaan maken? Dan is het belangrijk om een comfortabele fiets te hebben. Ga je fietsen in de bergen? Dan wil je kijken naar het gewicht van de fiets. Wil je wedstrijden gaan fietsen? Dan wil je een fiets hebben die snel is. Gebruik je de racefiets voor woon-werk-verkeer? Dan is het misschien handig dat er spatborden op kunnen worden gemonteerd.
Vraag je van te voren goed af waar je de racefiets voor wil gaan gebruiken zodat de fiets die jij uiteindelijk koopt aansluit bij jouw behoeften. Koop dus vooral het type fiets dat past bij waar jij hem voor wilt gaan gebruiken.
2. Een nieuwe racefiets of tweedehands?
Ook een belangrijke keuze. Een tweedehands racefiets kan heel erg goed zijn en voor jouw budget kun je zeker een mooiere fiets kopen dan een nieuwe fiets. Nadeel is wel dat je alles zelf moet (kunnen) controleren. Een tweedehands racefiets kopen via Marktplaats is altijd tricky. Je weet simpelweg niet de volledige historie van de fiets, Vragen die je kunt stellen aan de huidige eigenaar en dingen die je kunt controleren zijn:
– Hoe veel kilometer is er op gereden?
– Wanneer is de laatste onderhoudsbeurt geweest?
– Als het een carbon fiets is check dan heeeeel erg goed het frame op beschadigingen, zoals krasjes en deukjes.
– Zorg er voor dat je nooit alleen gaat kijken, maar iemand mee neemt. Met twee zie je namelijk altijd meer dan één.
– Kijk naar de tandwielen. Zijn die al aardig versleten? Dan zullen ze waarschijnlijk snel vervangen moeten worden en dat is een kostbaar geintje.
Zoals ik al zei vinden wij het best tricky om een tweedehands fiets van een particulier te kopen. Kijk dan ook zeker eens naar de occasions bij jouw fietsenwinkel of fietsenwinkels bij jou in de regio. Deze racefietsen hebben net een grote beurt gehad, hebben vaak nieuwe onderdelen en soms krijg je er zelfs een of meerdere maanden garantie op. Daarnaast weet je dat een fietsenmaker geen rotzooi verkoopt dus dat je er op aan kunt dat de fiets goed is.
Een nieuwe racefiets heeft natuurlijk de absolute voorkeur, hier bij weet je 100% zeker dat jouw racefiets rechtstreeks uit de fabriek komt. Je krijgt garantie op het frame en krijgt van de fietsenmaker vaak de eerste onderhoudsbeurt gratis. De prijs van een nieuwe fiets is echter wel een stuk hoger dan een tweedehands racefiets uiteraard.
3. Bepaal je budget voor je racefiets
Dit is vrij essentieel. Wat wil je uitgeven aan je fiets? Je hebt al een prima instapmodel vanaf +/- €1.000 maar je kunt het zo gek maken als je wilt, als je echt te veel geld hebt liggen kun je een fiets kopen waar de profs op fietsen, die kosten meer dan €15.000. Houd je budget altijd in het achterhoofd bij de keuzes die je maakt voor je fiets.
Zorg er voor dat de kwaliteit van jouw fiets in verhouding blijft tot wat je er voor betaald. Je kunt bijvoorbeeld een heel duur frame kiezen en er vervolgens een goedkope groep en wielen onder zetten. De kwaliteit van het frame valt dan in het niet bij de rest van de onderdelen.
4. Waar ga je de racefiets kopen?
Als je een racefiets in de winkel koopt, dan koop je bij een persoon van vlees en bloed. Die kan je advies geven, je helpen met het opmeten en je helpen bij praktische vragen over de fiets en de keuzes die je hierbij moet maken.
Als je zelf denkt te weten wat je nodig hebt, dan kun je via internet een racefiets kopen. Dit kan je best wat geld schelen, op een gemiddelde racefiets met onderdelen kun je als je slim inkoopt al gauw honderden euro’s besparen ten op zichte van de lokale fietsenwinkel. Denk er wel goed bij na dat je alles zelf in elkaar moet sleutelen, de garantie is lastiger geregeld en de levertijd van een fiets langer kan duren.
5. Carbon of ander materiaal?
Een fiets van carbon is het lichtste materiaal. Hier heb je met name voordeel van als je in de heuvels of in de bergen wilt gaan fietsen. Het grootste voordeel van het materiaal is dat het zo licht is, er is een gouden stelregel die luidt ‘Hoe lichter je fiets, hoe duurder hij wordt’. Als je het idee hebt dat jouw meeste gewichtsbesparing te halen valt op je je eigen lichaam is het wellicht verstandig om te kiezen van een aluminium of stalen frame. Deze zijn wat zwaarden, maar zijn over het algemeen stabieler een een stuk duurzamer.
6. Welk fietsmerk past het beste bij jou?
Wist je dat Italiaanse merken voor patsers zijn? En dat een Trek het equivalent is van een Toyota? Als beginner zal je het waarschijnlijk niet beseffen, maar de kenners die al jaren lang in pelotons en over ’s lands wegen toeren hebben er oog voor. Lees hier het artikel bij de vrienden van Het is Koers over welke merken wat over de eigenaar zeggen en kies op basis daarvan hoe jij gezien wil worden op je nieuwe racefiets.
7. Kies een winkel
Het kopen van een racefiets kan veel tijd kosten, en tijd dat is nou net iets waar we vaak niet veel van hebben. Het liefst wil je natuurlijk dezelfde dag nog op jouw nieuwe racefiets zitten. Om tijd te besparen zou je je keuze kunnen beperken door één fietsenwinkel te kiezen waar je jouw fiets gaat kopen. Je kunt er van uit gaan dat iedere fietsenwinkel in Nederland goede racefietsen verkoopt en jou goed advies kunt geven. Met een klein beetje research kun je een goede racefietsen verkoper in jouw buurt vinden.
8. De maat van je nieuwe racefiets
Een juiste framemaat zorgt ervoor dat je lekker op de fiets zit en voorkomt blessures. De framemaat is gebaseerd op de binnenbeenlengte en bepaal je als volgt: Zet je voeten 15 cm uit elkaar. Meet vervolgens de lengte van je hak tot aan je kruis en vermenigvuldig de uitkomst met 0,68 en rond dit af naar beneden. Dit is de maat fiets die het beste bij jou past. Bij een binnenbeenlengte van 79 cm hoort dus een framemaat van 79 maal 0,68 is 53,72. Jouw framemaat is dan afgerond naar beneden 53.
Dit is uiteraard een simpele manier om de maat van je racefiets te bepalen. Meer weten? Lees dan ons artikel over het bepalen van de framemaat voor jouw racefiets.
9. Wanneer zijn racefietsen in de uitverkoop?
Het beste moment om je racefiets te kopen is het najaar tussen Oktober en Januari. Wielerzaken moeten op dat moment van hun voorraad ‘oude modellen’ af en particulieren ruimen op dat moment hun zolder op en komen er achter dat ze wéér een seizoen niet op de fiets hebben gezeten. Met goed speuren kun je een leuke deal op de kop tikken. Het grote nadeel is dat je er wel het hele jaar op moet wachten en je jouw wieleravonturen op je nieuwe racefiets nog moet uitstellen tot het einde van het seizoen.
10. Campagnolo, Shimano of SRAM?
Er zijn grofweg gezegd drie merken groepen. Een groep bestaat uit alle bewegende onderdelen van de racefiets, hiermee worden de ketting, derailleur, de rem en het volledige schakelsysteem mee bedoeld. Per merk heb je verschillende types en om het gemakkelijk te maken heb ik onderstaand overzicht gemaakt per merk.
Houd er wel rekening mee dat de meeste fietsenmakers over de hele wereld Shimano over het algemeen op voorraad hebben. Campagnolo wordt al wat lastiger, specifieke onderdelen zullen de meeste fietsenmakers moeten bestellen. Hetzelfde geldt voor SRAM, al zijn SRAM cassettes en andere onderdelen 1-op-1 uitwisselbaar met Shimano, maar als je bewust kiest voor SRAM wil je natuurlijk het liefste originele onderdelen op je fiets.
11. Single, compact, dubbel of toch een triple?
‘Een drietje is voor een mietje’ is een gevleugelde uitspraak onder wielertoeristen. De waarheid is echter dat er nog altijd instapracefietsen verkocht worden met drie voorbladen. Waar het vroeger standaard was, is het nu echt niet meer per se nodig. Je hebt met drie voorbladen een enorm bereik van in totaal 30 versnellingen, maar met een 11-speed en twee voorbladen voor komen de meeste mensen ook alle heuvels en bergen over. Wil je in de bergen of de heuvels fietsen en je bent niet getraind (of heb je geen zin om het risico te lopen om te zwaar te trappen)? Neem dan een triple of kies voor een bergverzet.
De klassieke dubbel zou ik alleen aanraden als je op het vlakke gaat rijden. Met 39/52 of 39/53 vóór en een 11-25 cassette achter kun je uitstekend uit de voeten in Nederland en België. En zou dat niet lukken, dan is het (tijdelijk) aanpassen van de cassette, bijvoorbeeld naar 11-28 of 11-30 een mogelijke optie. Ga je de bergen in met een traditionele dubbel dan heb je echt een hele goede conditie nodig. Als je daar niet genoeg vertrouwen voor hebt raad ik je aan om te kiezen voor een compact.
Een compact crankstel is een variant op het klassieke crankstel met twee kettingbladen waarbij de voordelen van de triple en de klassieke dubbel heeft gecombineerd. Dit is tegenwoordig de meest gangbare keuze. Zeker met 11 (of zelfs 12 of 13) versnellingen achter heb je hiermee een heel groot bereik en kun je prima uit de voeten op Hollandse dijken, maar ook in het hooggebergte. Het kleinste kettingblad is daarbij kleiner dan bij de klassieke dubbel. De combinatie 34/50 is de meest voorkomende. Maar je kunt als je veel op het vlakke rijdt ook kunnen kiezen voor 34/52.
Als laatste optie kun je kiezen voor een racefiets met slechts één voorblad, de 1x versie genoemd. Deze zitten voornamelijk gemonteerd of gravelbikes en cyclocross fietsen. Het voordeel is dat het bijna onmogelijk is dat je ketting er af valt aan de voorkant door het ontbreken van een voorderaileur en het toepassen van een chaincatcher. Het nadeel is een beperkt bereik in versnellingen. Er bestaan al groepsets met 13 versnellingen achter, maar dat is nog ruim minder dan de 22 versnellingen van 2×11 speed.
12. Elektrisch schakelen?
Mocht je zeker willen weten dat je derailleur niet overschiet en dat je binnen 0.02 seconden in je juiste verzet staat dan is elektronisch schakelen wellicht is voor jou. Daarnaast moet je portemonnee goed gevuld zijn, want op dit moment is het alleen mogelijk in combinatie met de betere groepen uit het segment van Shimano, SRAM en Campagnolo. Bij Shimano heet het Di2 en bij Campagnolo EPS, bij SRAM heet dit eTap. Wil je helemaal de blits maken bij je vrienden of heb je de LOTTO gewonnen? Dan kun je zelfs kijken naar draadloos schakelen!
13. De keuze van je wielen
De keuze van je wielen zijn net zo belangrijk als de keuze van je frame en de keuze van je groepset. Een goede set wielen kan er echt voor zorgen dat je sneller gaat fietsen. Dat komt er met name door dat goede (lees dure) wielen de kracht die je met je benen levert beter over kunnen brengen naar weerstand op de weg. Hierdoor kun je dus met dezelfde kracht harder fietsen. Dat heeft onder andere te maken met stijfheid en aerodynamica.
Een ander aspect dat invloed heeft zijn het aantal spaken in het wiel. Over het algemeen geldt; Hoe minder spaken hoe beter. Maar vergeet ook niet je gewicht in acht te nemen. Als je zwaarder bent heb je meer spaken nodig om je gewicht te verdelen over de verschillende spaken. Zij vangen namelijk de klappen op die jij geeft door over hobbels te rijden, de allerlichtste set wielen kopen als je meer dan 100 kilo weegt is dan ook niet aan te bevelen.
14. De bandenkeuze
Zorg dat er goede banden op de je wielen zitten. Ik geef hier heel korte en duidelijke tip, er is namelijk maar één merk en type dat algemeen wordt beschouwd als de beste banden voor je racefiets: Dat is Continental! Voor de racefiets is dat de Continental Grand Prix 5000 en voor de gravelbike is dat de Terra Trail. Deze banden zijn lekbestendig, en hebben een goede grip.
15. Bepaal de lengte van je stuurpen
Het is een klein onderdeel, maar de om de ideale houding op de fiets te hebben zijn er verschillende maten lengte van de stuurpun. Als je bijvoorbeeld een lang bovenlichaam hebt in verhouding tot de lengte van je benen is het verstandig een langere stuurpen te monteren zodat je in een goede houding zit bij het fietsen. Mocht je hier over twijfelen, overweeg dan om een bikefit te doen.
Wil je weten wat een bikefit is? Lees dan ons artikel waarin we alles uitleggen over bikefitting
16. Welk type zadel past het beste bij jou?
Als je een verkeerd zadel op je fiets zet zou het kunnen zijn dat de zenuwen en pezen rondom de zitbotten worden overbelast. Hierdoor kunnen ze afknellen en dat veroorzaakt zadelpijn. Ook de stand van het zadel is belangrijk, zodat je precies op de twee zitbotten zit, de druk zit hierdoor op de juiste plek. Met een goed zadel fiets je gegarandeerd zonder zadelpijn. Hoe lang de rit ook duurt! Welk zadel je nodig hebt heeft andere andere te maken met de afstand tussen de twee zitbeenderen. Dat zijn de twee onderste botten van het bekken. Bij jouw fietsenmaker kun je een zadelmeting doen waarmee dit duidelijk naar voren komt. Het is altijd maatwerk, dus sla het advies niet in de wind jouw fietsenmaker kan je namelijk een goed advies geven over welk zadel het beste bij jou past.
Meer weten over zadelpijn? Lees ons artikel met tips om zadelpijn te voorkomen.
17. Bepaal je cranklengte
De cranklengte is de afstand van het hart van de trapas tot het hart van de pedaalas. Het is na het zadel het meest onderschatte aspect om goed te kunnen fietsen. De cranklengte is erg belangrijk, omdat deze, samen met de trapfrequentie bepaalt hoeveel moeite het kost snelheid te maken. De juiste cranklengte kan dus veel verschil maken in de fietsprestaties. Voor de bepaling van de cranklengte is de binnenbeenlengte weer van belang. Standaard zit er op de meeste fietsen een cranck met een lengte van 172,5mm. Je kunt korter gaan naar 170mm of langer naar 175mm.
18. Fietscomputer. Meten is weten
Het leuke van fietsen en wielrennen is dat je zelf verantwoordelijk bent voor je prestaties en er dus ook zelf voor kunt zorgen dat je beter wordt. Je bent zoals bij een teamsport afhankelijk van de prestaties van anderen. Met een goede fietscomputer kun je je voortgang perfect bijhouden. Je kunt kiezen voor een fietscomputer zonder GPS of een fietscomputer mét GPS. Het voordeel van een fietscomputer met GPS is dat je de bestanden die je opneemt kunt uploaden naar sites zoals Strava waar je jouw voortgang nog beter kunt bekijken. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, met hartslagmeters, trapfrequentiemeters en eventueel zelfs wattagemeters kan een echte datafreak zijn hart ophalen.
19. Vergeet geen helm te kopen
Zonder helm ben je zo ongeveer de grootste sukkel van het hele land. Wees dus niet zo dom om zonder helm te fietsen.
20. Het belang van kleur
Met de kleur van je racefiets kun je een heleboel uitstralen. Ga je voor chique mat zwart, fluoriserend geel, wit (moeilijk schoon te houden) of voor een natuurlijke kleur groen? Past de kleur van de fiets bij je wielerkleding, bijvoorbeeld de kleding van de wielerclub? Kortom genoeg dingen om rekening mee te houden als je de kleur van je fiets wilt uitzoeken.
21. Kies je pedalen
Klikpedalen zijn inmiddels niet meer weg te denken in de huidige wielerwereld. Zag je in het verleden nog wel eens een verdwaalde fietser met toeclips, tegenwoordig is er voor iedere fietser en ieder gebruik een pedaal te bedenken. De twee populairste kliksystemen voor racefiets-pedalen zijn Look en SPD SL. Deze twee klikpedalen ontlopen elkaar niet veel en het maakt dan ook weinig uit welke je kiest in mijn ogen. Wel kun je kiezen in tussen verschillende schoenplaatjes met meer of minder grip, zodat je tijdens de koffiestop niet uitglijdt op weg naar de bar. Ook in de pedalen zit er wat verschil, de duurdere versies gaan over het algemeen wat langer mee en zijn wat lichter, maar eerlijk gezegd ontloopt het elkaar niet echt veel.
22. Zorg dat je er goed uit ziet!
Nu heb je een fantastisch mooie fiets gekocht. Zorg er dan voor dat je er zelf ook een beetje gesoigneerd uit ziet door een mooie wieleroutfit te scoren.
23. Doe een testrit!
De fiets besteld, de fietsenmaker heeft hem afgemonteerd op jouw maten en hij staat klaar om opgehaald te worden. Maak dan eerst een testrit, dat is dus niet alleen even heen en weer over de parkeerplaats maar een rondje van minimaal 5 kilometer. Na een goede testrit kun je aangeven wat je nog aan wilt laten passen. Staat je zadel te laag? Is je derailleur niet goed afgesteld? Al dat soort kleine details kun je direct laten verhelpen na een goede testrit. De meeste fietsenmakers willen overigens ook niet erg als je met deze vragen in de loop van de week na aanschaf komt.
24. Vergeet je onderhoudsset niet!
Nu je je nieuwe fiets in je eigen schuur hebt staan ga je er natuurlijk meteen veel kilometers mee maken. Maar zorg er wel voor dat je je nieuwe liefde goed onderhoud. Vergeet dus niet om een reinigingsset en een onderhoudsset voor je ketting aan te schaffen.
Zo, nu ben je helemaal klaar om je nieuwe racefiets te kopen!