Lapierre, bekend om zijn prestaties in de professionele wielersport, heeft recent de zesde generatie van zijn iconische Xelius-serie onthuld: de Xelius DRS modeljaar 2025. Dit nieuwe model belooft niet alleen aerodynamische verbeteringen en meer comfort, maar ook dat het licht en veelzijdig blijft. Maar hoe vernieuwend is de fiets eigenlijk? En is dit een stap vooruit voor rijders die meer verwachten van hun racefiets?
Een Verhaal van Evolutie
De Xelius DRS MY25 borduurt voort op meer dan 15 jaar aan constante verfijningen. Sinds de lancering van de eerste Xelius in 2010, heeft Lapierre het model telkens verder aangepast aan de steeds veranderende eisen van de wielersport. De DRS MY25 is het resultaat van jaren aan innovaties, waarbij de focus ligt op een balans tussen aerodynamica, gewicht en comfort.
Volgens Lapierre’s persbericht maakt de nieuwe DRS 15% meer aerodynamische winst ten opzichte van de vorige Xelius SL3 en de Aircode DRS. Op papier lijkt dit een aanzienlijke verbetering, maar de vraag is hoe deze cijfers zich vertalen naar de weg. Het is een bekende marketingaanpak om kleine winsten op te blazen in de jacht naar verkoop, maar in de praktijk zal de gemiddelde wielerliefhebber die 14 watt besparing bij 50 km/u wellicht nauwelijks merken.
Lapierre belooft veel(zijdigheid)
Wat Lapierre altijd onderscheidt van andere merken, is hun inzet om fietsen te bouwen die veelzijdig zijn. De Xelius DRS wordt gepositioneerd als een fiets die op elk terrein moet presteren, of het nu gaat om sprinten, klimmen of lange tochten op het vlakke. Dit wordt versterkt door de evolutie van hun 3D Tubular frame-ontwerp. De zitbuis is bijvoorbeeld ontworpen om trillingen op te vangen zonder dat dit ten koste gaat van de stijfheid. Opnieuw een belofte van meer comfort, zonder in te boeten op prestaties.
Hoewel comfort een belangrijk punt is voor veel rijders, rijst de vraag of dit het grote verkoopargument van de Xelius DRS moet zijn. Er zijn immers veel andere fietsen op de markt die hetzelfde comfortniveau beloven, vaak tegen een lagere prijs. Bovendien is het merkbaar dat Lapierre een deel van zijn focus heeft verschoven naar de elektronica en andere high-end toevoegingen, zoals elektronische groepen en tubeless-ready carbon wielen van DT Swiss.
Technische Hoogstandjes: wat brengt het?
Een van de belangrijkste speerpunten van Lapierre in de Xelius DRS is de aerodynamische efficiëntie. Met geavanceerde software zoals ANSYS FLUENT heeft het merk de vorm van de buizen opnieuw ontworpen om betere prestaties te leveren. De vraag die hierbij gesteld moet worden: is dit voor de gemiddelde rijder echt noodzakelijk? De technische verbeteringen lijken vooral gericht op renners die hun prestaties tot in de kleinste details willen optimaliseren, maar zullen recreatieve wielrenners daadwerkelijk profiteren van deze verbeteringen?
Daarnaast heeft Lapierre ervoor gekozen om twee verschillende carbon lay-ups aan te bieden, de UD SLI voor amateurfietsers en de UD SLI TEAM voor elite rijders. Dit klinkt als een slimme zet om verschillende doelgroepen aan te spreken.
Voor Wie is Deze Fiets?
Een van de sterkste punten van de Xelius DRS is ongetwijfeld de veelzijdigheid en het vermogen om op alle terreinen goed te presteren. Het frame is compatibel met bredere banden, tot 32 mm, wat betekent dat deze fiets ook in de zwaarste omstandigheden, zoals gravel of kasseien, overeind blijft. Voor rijders die op zoek zijn naar een fiets die meer kan dan alleen op glad asfalt presteren, kan dit een aantrekkelijk aspect zijn.
Met deze line-up klinkt het alsof de fiets gemaakt is voor alles en iedereen. In marketingtermen: als je alles voor iedereen bent, ben je ook weer niks voor niemand. Het prijskaartje zal velen afschrikken, vooral gezien de concurrentie in dit segment van de markt. Met merken die vergelijkbare prestaties bieden tegen een lagere prijs, heb je wel wat meer merkvoorkeur nodig.
Conclusie: Een Stap Vooruit, Maar Voor Wie?
De Lapierre Xelius DRS biedt ongetwijfeld indrukwekkende technische verbeteringen en bouwt voort op een jarenlange traditie van innovaties. Maar of het de meest logische keuze is voor de doorsnee fietser, dat is nog even de vraag. Als gemiddelde fietser ga je die een of twee watt verschil wellicht niet voelen. We zullen het echt even moeten gaan testen!
Voor wie een high-end racefiets zoekt die overal kan presteren, van gladde wegen tot ruw terrein, is de Xelius DRS zeker het overwegen waard. Maar voor wie vooral op zoek is naar een goede allround fiets zonder de noodzaak van de allerlaatste aerodynamische tweaks, zijn er mogelijk betere opties op de markt.
Specificaties
Model | Frame | Voorvork | Groepset | Wielen | Gewicht | Prijs |
XELIUS DRS 5.0 | Carbon UD SLI | Carbon UD SLI | Shimano 105 | Lapierre Road Alloy Disc | 8.4 KG | € 2,899 |
XELIUS DRS 6.0 C1 | Carbon UD SLI | Carbon UD SLI | Shimano 105 Di2 | DT Swiss E1800 Spline | 8.4 KG | € 3,699 |
XELIUS DRS 6.0 C2 | Carbon UD SLI | Carbon UD SLI | Shimano 105 Di2 | DT Swiss E1800 Spline | 8.4 KG | € 3,699 |
XELIUS DRS 6.0 AXS | Carbon UD SLI | Carbon UD SLI | SRAM Rival ETAP AXS | DT Swiss E1800 Spline | 8.5 KG | € 4,199 |
XELIUS DRS 7.0 C1 | Carbon UD SLI | Carbon UD SLI | Shimano Ultegra Di2 | DT Swiss ERC1600 | 8.2 KG | € 4,799 |
XELIUS DRS 8.0 C1 | Carbon UD SLI | Carbon UD SLI | Shimano Ultegra Di2 | DT Swiss ERC1600 | 7.5 KG | € 5,999 |
XELIUS DRS 8.0 AXS | Carbon UD SLI | Carbon UD SLI | SRAM Force ETAP AXS | DT Swiss ERC1600 | 7.6 KG | € 6,999 |
XELIUS DRS 9.0 | Carbon UD SLI | Carbon UD SLI | Shimano Dura-Ace Di2 | DT Swiss ERC1400 | 7.2 KG | € 8,499 |
XELIUS DRS 10.0 | Carbon UD SLI TEAM | Carbon UD SLI TEAM | Shimano Dura-Ace Di2 | DT Swiss ERC1100 | 6.8 KG | € 10,000 |
XELIUS DRS Frameset | Carbon UD SLI TEAM | Carbon UD SLI TEAM | N/A | N/A | N/A | € 3,999 |
XELIUS DRS SO Frameset | Carbon UD SLI TEAM | Carbon UD SLI TEAM | N/A | N/A | N/A | € 3,999 |
meer over fietsen? Lapierre Introduceert nieuwe Crosshill CF Gravelbike met toffe docu
Alle info vind je op de site van Lapierre: https://www.lapierrebikes.com/