Een stoere gravelfiets die klaar is voor het ruige werk én voor het avontuur. Met een stevig aluminium frame is de Canyon Grizl een alleskunner.
Inmiddels heb ik al heel wat Canyons thuis staan. De enige die eigenlijk nog miste was een gravelfiets. Daar gebruikte ik altijd mijn Canyon Inflite, de cyclocrosser, voor. Maar nu is mijn collectie eindelijk aangevuld met een stoere Canyon Grizl. Het mooie is dat deze fiets niet alleen helemaal in zijn element is op gravelpaden, maar dat je er ook bagagedragers en tassen op kwijt kunt. Ik gebruik hem dus voor woon-werkverkeer, en voor fietsvakanties. Want deze aluminium avonturier kan flink ruw terrein aan.
De eerste rit
3 dagen nadat ik de fiets online bestel staat er al een fietsdoos in de woonkamer. Niet veel later is de Grizl opgebouwd. Wielen erin steken, de steekassen vastdraaien, het stuur en bidophouders monteren, en het zadel op de juiste hoogte zetten. Het is een fluitje van een cent. De spatborden die ik heb meebesteld kosten wat meer moeite om te installeren; ik wil ze dan ook perfect hebben zitten, en dat is wat gepriegel. Maar binnen een uurtje is de fiets klaar om op pad te gaan.
Dankzij een paar regenachtige dagen blijft de gravelfiets nog even binnen staan, maar als er vervolgens een weercijfer 9 komt, is het tijd voor de eerste rit met de Grizl. Ik kies voor het Let de Stigerpad, en fiets vanuit Utrecht naar Maarn, Amerongen en Rhenen, met het idee om hier de trein terug te nemen. 50 kilometer is een mooie eerste rit toch? Maar de Grizl fietst zo heerlijk door de bochten en over de gravelpaden dat ik besluit om ook terug naar Utrecht te fietsen. Het resultaat: de eerste rit staat er 100 kilometer op de teller en de fiets voelt aan alsof ik hem al jaren heb.
Het Let de Stigterpad is misschien wel het beroemdste gravelpad van de Utrechtse Heuvelrug. Het prachtig heuvelachtige fietspad rijgt tussen Driebergen en Rhenen het mooiste van de Heuvelrug aan elkaar. Bossen, heidevelden, grafheuvels, zandverstuivingen, vennen en tot slot uiterwaarden.
Mijn ervaring
Nu lijkt de fiets qua geometrie ook erg op de Inflite die ik al heb, dus dat ‘ie meteen goed voelt is niet gek. Maar het is wel genieten. Ik voel dat de fiets iets zwaarder is dan zijn cyclocross-broertje, zeker als ik heuvelop ga. Maar omdat deze fiets wél een klimverzet heeft, kan ik heerlijk relaxed klimmen. (voor zover dat kan natuurlijk, in Nederland) Dat was ook het idee: met een grotere 11-42 cassette kan ik met deze fiets hopelijk ook veel in het buitenland gaan fietsen.
En met de brede 45 mm banden die op de fiets zitten is het heerlijk comfortabel rollen. De meegeleverde Schwalbe G-one bite 45mm gravelband is een goede allround optie. Kuilen, boomwortels, geen probleem. Voor wat zand draait de Grizl zijn hand niet om. Ook bijna tot aan de assen door een diepe modderplas racen, geen probleem. Deze fiets kan heel wat aan. Wanneer er een bochtig segment aankomt en ik even wat extra aanzet, stuurt de fiets heerlijk strak en heb ik de smaak helemaal te pakken. Wat een heerlijke fiets. Snel, wendbaar, maar stoer genoeg als je een mtb-segment meepakt. Nu ben ik helemaal klaar voor het avontuur. Niet gek dat deze fiets na vandaag nog flink wat kilometers maakt!
Een gravelfiets die zich thuis voelt op ruig terrein en klaar is voor het avontuur.
Klaar voor avontuur
Een van de grote voordelen van de Canyon Grizl als vakantiefiets of bikepackingfiets, is de aanwezigheid van nogal wat bevestigingspunten. Via de bevestigingspunten op de bovenbuis monteer je gemakkelijk een top tube box, voor de spullen die je het vaakst nodig hebt. Op de voorvork kun je met 3 schroeven aan elke kant extra bidonhouders monteren als het warm weer is, of juist kleine dry bags. Handig voor kleine slaapzakken, kleding of een lichtgewicht bikepackingtent. Ook de achtervork heeft bevestigingspunten voor een bagagedrager. Hiernaast zijn er bevestigingspunten om spatborden stevig op de fiets te monteren.
Waarom deze setup?
En waarom koos ik juist deze setup? Een carbon Grizl was een stukje lichter geweest, maar voor mij werd het ditmaal toch een robuust aluminium model. Ik ga geregeld op pad met bepakking en met een fietskar met kind erin. Dat zijn toch flink wat extra kilo’s. Al kan een fietskar an sich prima achter een carbon frame, het geeft mij een fijn gevoel een stevige aluminium fiets te hebben. Verder is de Shimano GRX een fijn schakelende groep, en deze cassette is voor mijn voldoende voor heuvelachtig of bergachtig terrein. De 1by is mijn keus vanwege de eenvoud, het lage gewicht en minder onderhoud,
Verder had ik bij de Grizl nog kunnen kiezen voor een verende voorvork, dit zou extra comfort moeten bieden. Maar om eerlijk te zijn; ik mis een verende voorvork nu niet, en het kost je extra onderhoud én meer gewicht. Voor mij was dit dus overbodig.
Ik twijfelde tot slot nog even over de Grizl 8, maar deze fiets had een 44 cm stuur, en ik vind 42mm voor mij eigenlijk ruim voldoende. En deze Grizl 8 heeft een Canyon S15 VCLS 2.0 schokabsorberende zadelpen. Ik heb een vergelijkbare zadelpen op mijn Canyon Endurace, en deze is lastig precies zo af te stellen dat deze niet kraakt. Dat leek me bij een gravelfiets geen goed idee. Het werd dus de Canyon Grizl AL 7 1by.
En de kleur? Deze stijlvolle grijze kleur is de tint Earl Grey. De Grizl is ook verkrijgbaar in Sencha en Hazy IPA, maar die waren in mijn maat (S) niet direct leverbaar.
Mijn oordeel?
Ik ben onder de indruk van de Grizl. Het is voor mij de perfecte fiets voor graveltochten en bikepacking. Al met al is het een perfecte allrounder. Met dunnere bandjes is hij heerlijk comfortabel voor lange tochten op de weg – al is ‘ie dan wat zwaarder dan een racefiets. Hij is helemaal in zijn element op de gravelpaden of mtb-tracks. En met alle mogelijkheden om bikepackingtassen te monteren is hij vooral helemaal klaar voor pittige tochten in de natuur. Een robuust frame en comfortabele setup, en dat tegen een eerlijke prijs (1.799 €).
Specificaties Canyon Grizl AL 7
- Canyon Grizl AL frame (1.82 kg)
- Canyon FK0087 CF Disc carbon voorvork met bevestigingspunten
- Shimano GRX RX812 GS achterderailleur met lange kooi
- Shimano Deore XT M8000 11-42 11s cassette
- Shimano GRX RX600 40T 1by crankstel
- Token Ninja Lite BB4124 Trapas standaard: PF 86,5
- Shimano CN-HG601 11s ketting
- Shimano GRX RX600 11s remhendels
- Shimano RT70 remschijven
- Shimano RT70 wielen
- Schwalbe G-One Bite Performance, 45mm banden
- Canyon ST0035 stuurpen
- Canyon HB0064 Ergo stuur
- Canyon Ergospeed Gel stuurlint
- Selle Italia Model X zadel
- Canyon SP0057 VCLS zadelpen