Vandaag heeft Cervélo de nieuwe Caledonia-5 gelanceerd. Wij vinden het een alleskunner. Eentje die goed is voor ‘big, stupid rides’, zoals het merk zelf zegt. Of je nu gaat trainen voor een ultra zoals Transcontinental, Badlands of Sverigetempot. Dat maakt niet uit. De Caledonia-5 is jouw speelkameraad.
Foto’s: Cervélo
Topfiets
Sinds de introductie van de Caledonia-5 in 2020 hebben heel veel fietsers ontdekt hoe geweldig deze avonturen kunnen zijn. ‘Stupid rides’ zijn klaar voor een nieuw level en de 2024 upgrade van de Caledonia-5 is precies dat wat je nodig hebt. Gelijk aan de upgrades van de Áspero heeft Cervélo ervoor gekozen om verbeteringen door te voeren voor als je de limieten opzoekt. Dus niet als je een rondje Leersum MTB doet of gaat toeren in de Achterhoek. Nee, bij het echte werk, daar merk je het verschil
Opbergvakje inclusief
Bijna een hygiene factor in dit segment is een geïntegreerd opbergvak in het frame. Een upgrade ten opzichte van de vorige editie. Hier kun je geen complete tas in kwijt, maar wel een multitool, binnenband en CO2-patroon. Het gewicht van dit vakje is zo laag mogelijk gehouden en hij sluit niet op het frame, maar op zichzelf.
Er is gekozen voor een symmetrisch design, waardoor je de bidonhouder omhoog kunt monteren, zodat er ruimte is voor twee bidons. Je kunt het deurtje ook omdraaien, hierdoor heb je een lager zwaartepunt, zo is er wel maar ruimte voor één bidon.
Dat is een keuze die je maakt, maar wellicht dat je hier de kleinere Camelbak bidons kunt gebruiken. Zo kun je met behoud van de aerodynamica én 40 gram gewichtsbesparing het helemaal de moeite waard maken.
Wat je nog meer moet weten:
- De geometrie, fit en interne kabelgeleiding zijn hetzelfde gebleven maar de standover height is met 10mm verlaagd
- Extra fijn: +2mm tyre clearance – ruimte voor 36mm banden. 34mm als spatborden gemonteerd zijn.
- Nieuw balhoofdkap, waarmee je het stuur in hoogte kunt verstellen zonder kabels te hoeven verleggen. Zo kun je makkelijk 15mm stack toevoegen.
- Stuurhouder voor de navigatie is naar beneden en naar voren geplaatst. Zo is deze meer aero en is er ruimte voor een grotere unit.
- Dat je dan dus de gloednieuwe Hammerhead Karoo met de Red AXS-uitrusting standaard krijgt meegeleverd is bijna logica.
- De meegeleverde wielset is het eigen merk RESERVE, de 42|49 variant. Hier is de fiets op getest en de wielen zijn gebruikt in o.a. Parijs-Roubaix en de Giro d’Italia. Dus dat zit wel goed en als er toch iets mis is, krijg je levenslange garantie.
We begonnen dit bericht met dat de Caledonia-5 een alleskunner is. Dat is logisch want Cervélo kiest altijd voor aero en dat is bij deze fiets niet anders. Zo kun je hier lange tochten, snelle groepsritjes en heerlijke avonturen op beleven. The good made better. Tenminste, volgens de maker. Binnenkort meer!
Prijzen en kleuren
Een compleet afgemonteerde Caledonia-5 is beschikbaar vanaf 5999, met RIVAL AXS, de schakelgroep van SRAM. Wil je voor een topfiets gaan? Dan ben je met RED AXS 12.999 lichter. Maar dan ben je wel volledig geïntegreerd met de Hammerhead. Voor een ‘rug’ minder, namelijk 11.999 heb je de uitvoering met Dura-Ace Di2. De fiets is leverbaar in Carmine of in Five Black als kleurstelling. Een frameset is te verkrijgen vanaf €4799. Meer info? Check de site van Cervélo voor alle laatste details.