/De juiste zadelhoogte voor je racefiets

De juiste zadelhoogte voor je racefiets

Het aanpassen van je zadelhoogte is een van de eenvoudigste aanpassingen aan je fiets.Het vinden van jouw optimale zadelhoogte kan je trapefficiëntie verhogen, het verbetert het comfort en, het allerbelangrijkste, helpt langdurig letsel te voorkomen. Het is daarom belangrijk om uw optimale zadelhoogte te vinden, en er zijn een aantal methoden om dit te doen. Er zijn gemakkelijke manieren om je zadelhoogte te vinden, deze staan beschreven in dit artikel. Mocht je terugkerende pijntjes hebben, zelfs na het handmatig bepalen van je zadelhoogte, is het misschien een idee om te kijken naar een professionele bikefitting.

Hoe weet je dat je zadelhoogte verkeerd is?

Er zijn drie algemeen gangbare methodes om zelf je ideale zadelhoogte te vinden. Maar hoe weet je nu dat je zadel op een verkeerde hoogte staat? Allereerst is de verkeerde zadelhoogte de bron van vele knieproblemen, als je tijdens of na het fietsen last krijgt van je knie, dan is het waarschijnlijk dat je iets aan de hoogte van je zadel moet veranderen. Je hebt je zadel te hoog staan op het moment dat je heupen veel op en neer bewegen tijdens het fietsen. Je hebt het vast wel een bij een ander gezien waar je achter hebt gefietst. De heupen gaan alle kanten op. Dat kun je zien als je achter iemand fietst. Je zadel staat te laag als je benen zich bij lange na niet strekken tijdens de omwentelingen.

Voordat je begint

Je hebt op dit moment als een zadelhoogte. Misschien blijkt dat je na het veranderen van je zadelhoogte blijkt dat je toch weer terug wilt naar je oude zadelhoogte. Plak dan een stukje isolatietape rondom je zadelpen op de hoogte waar je zadelpen nu het frame in gaat. Mocht het nodig zijn kun je dan altijd nog terug naar je oude zadelhoogte.

1. Hiel/Pedaal methode

De meest gebruikelijke manier is de pedaal-hiel-naar-pedaal methode, en hoewel het niet alle factoren meeneemt, zal het je dichtbij je ideale zadelhoogte komen. Voor de hiel/pedaal methode heb je een paar acrobatische kunsten nodig. Het is namelijk de bedoeling dat je op je fiets gaat zitten die stilstaat. Het makkelijkst is het als deze in je turbotrainer staat, maar je kan ook vragen of je op iemand mag leunen of een muurtje als steun gebruiken. Plaats je hak op het pedaal en trap naar achteren om de zes uur positie te bereiken. Je knie moet helemaal recht zijn. Als je knie nog steeds gebogen is dan met je zadel iets omhoog. Als je hiel geen contact meer kan maken met het pedaal dan is je zadel te hoog.

2. Binnenbeenlengte (Lemond methode)

Met de hiel/pedaal methode kom je een eind, een iets nauwkeurigere manier van meten is het meten van je binnenbenenlengte en deze vermenigvuldigen met 0.883. Dit wordt ook wel de Lemond methode genoemd, omdat Greg Lemond de eerste was die deze manier van met gebruikte om zijn zadelhoogte te bepalen. Je binnenbeenlengte meet je door zonder je schoenen aan tegen een muur te gaan staan met een boek in je hand. Zet je benen ongeveer 15cm uit elkaar en druk het boek met dezelfde druk die je op je zou hebben in je kruis. Dit is dus niet oncomfortabel, maar je voelt het wel. Meet vervolgens de afstand tussen de grond en de bovenkant van het boek. Dit je binnenbeenlengte. Vermenigvuldig dit getal met 0.883 en je hebt je zadelhoogte gemeten vanaf het midden van je bottom bracket.

3. 109% methde

Een variant op bovenstaande methode is de 109% methode. Hierbij meet je binnenbeenlengte, maar vermenigvuldig je dit getal met 1.09. Het getal wat er dan uit komt is de afstand tussen het pedaal en het zadel.

Conclusie

Let op: Men heeft de neiging om in het voorjaar of de winter het zadel hoger te zetten, omdat er dan veel duurtrainingen worden gedaan met de handen op het stuur traint. In de zomer kan je dan in de problemen komen op het moment dat er meer in de beugels gefietst wordt. Het is dus de truc om een zadelhoogte te vinden die het gehele jaar door en bij iedere training of wedstrijd bij je past. Wil je zeker zijn dat je op een perfecte manier op de fiets zit? Kijk dan eens of je een dynamische bikefitting kunt doen. Tijdens een dynamische bikefitting wordt je in één keer goed op je fiets gezet!