In een tijd waar tubeless fietsen steeds populairder wordt, blijf ik gecharmeerd van de gewone binnenband. Zeker van de Schwalbe Aerothan. Want die ligt al 3 jaar op mijn veldritfiets, zónder lekke banden. Dat vind ik best een prestatie.
Januari 2021. Ik koop een nieuwe veldritfiets en monteer direct nieuwe buitenbanden. Ik wil de Schwalbe Aerothan binnenbanden ook eens proberen (ik ontving ze een paar weken eerder van mijn club BEAT om ze te testen) en leg deze er ook op. Fast forward naar januari 2024. ‘Verrek’, denk ik. ‘Ik heb mijn fiets al 3 jaar en heb nog nooit lekgereden.’ En aangezien ik best wat van mijn fiets vraag, vind ik dat behoorlijk knap.
Schwalbe Aerothan
Eerst over de Schwalbe Aerothan binnenbanden. Deze zijn gemaakt van een nieuwe soort kunststof, thermoplastische polyurethaan. Ten opzichte van een (standaard) butyl binnenband is de Aerothan een stuk compacter en lichter. Het materiaal is ook vrij stug waardoor de lekbestendigheid hoog moet zijn. Tel daar nog een lage rolweerstand bij op, en in theorie heb je een heel fijn binnenbandje. Maar wat is mijn ervaring?
Lichtgewicht
Lichtgewicht zijn de bandjes zeker. Er zijn verschillende Aerothan binnenbanden. De banden voor de racefiets wegen slechts 41 gram, voor mijn brede gravelbanden kom je uit op 61 gram per binnenband. Met butyl binnenbandjes is dit al snel op 150/160 gram, dus tel uit je winst. De Aerothan binnenbandjes zijn niet alleen een stuk lichter dan vergelijkbare butyl binnenbanden, maar ook een stuk compacter doordat het materiaal minder dik is. Hierdoor zijn de Aerothan binnenbandjes erg handig om als reserveband mee te nemen.
Rolweerstand
Ook de rolweerstand van de Aerothan Allround zou een stuk lager moeten zijn. Dát vind ik lastig beoordelen. Want om eerlijk te zijn voel ik tijdens het fietsen geen verschil in binnenbanden. Dat is een minimaal verschil, dus je moet wel heel veel productkennis en fietservaring hebben om dit te merken. En op mijn fiets zitten nu de Hutchinson Overide TLR buitenbanden met semi-slick profiel, niet de banden met de meest lage rolweerstand. (de Schwalbe G-One’s die ik meestal kies zijn op dat moment helaas overal uitverkocht) Met deze setup kan ik het verschil met gewone binnenbandjes niet snel opmerken.
Lekbestendigheid
Lekbestendig, dat zijn de binnenbandjes zeker. De afgelopen 3 jaar is de fiets gebruikt voor veldritten, heel wat graveltochten, bikepackingweekenden én fietsvakanties. Al met al zijn dat duizenden kilometers over gravel, grind, asfalt, strade bianche, mountainbikeparcoursen, boomwortels, met bagage op de fiets, of een fietskar erachter. En tot nu toe, na 3 jaar fietsen, nog steeds geen lekke band.
Mocht de band overigens toch ooit lek gaan, kun je deze repareren met de Schwalbe Glueless Patches. Deze plak je simpelweg op de Aerothan zonder te schuren. Mocht je de band weggooien? Doordat de Aerothan geheel gemaakt is van plastic, inclusief het ventiel, is deze binnenband 100% recyclebaar.
Lage bandenspanning
Wat verder opvalt is dat je prima met lage bandenspanning kunt fietsen. In de modder 1,5 bar? Geen probleem. Ook bij lage bandenspanning genoeg stabiliteit. Dat komt weer lekker in de buurt van een tubeless setup.
Verschillende soorten Aerothan binnenbanden
Er zijn 4 verschillende soorten Aerothan binnenbanden. Welke je nodig hebt hangt van je fiets en de bandbreedte. Er zijn banden voor de racefiets, gravel/cyclocrossfiets en mountainbike.
- Schwalbe Aerothan Race Binnenband voor de racefiets – 41 gram, geschikt voor 23 t/m 28 mm racefietsbanden
- Schwalbe Aerothan Endurance Race Binnenband – 50 gram, geschikt voor 28 t/m 35 mm, waaronder gravel- en cyclocrossbanden
- Schwalbe Aerothan Allround binnenband – 61 gram, geschikt voor 17 t/m 50 mm, waaronder trekking en gravelbanden
- Schwalbe Aerothan MTB binnenband – 87 gram, geschikt voor 54 t/m 62 mm mountainbikebanden
Schwalbe Aerothan ervaring
Ik gebruik de Aerothan Allround binnenband die geschikt is voor banden tussen 37 en 50 mm breed. Ideaal voor in de gravelband dus. Het monteren kost even wat tijd, maar dat kan ook aan mijn nieuwe en stugge buitenbanden liggen. De Aerothan bandjes zijn ontzettend licht, en de lekbestendigheid is tot nu toe erg goed. Deze binnenband kan natuurlijk ook lek raken, maar goed om te weten dat je deze dan eenvoudig kunt plakken.
De binnenbanden geven het gevoel van een tubeless setup. Dus als je niet tubeless wil fietsen – banden tubeless maken vind ik toch een heel geknoei hebt met tubeless vloeistof – dan kom je met deze binnenbanden behoorlijk in de buurt.
Vooral het gewicht maakt de banden zo fijn. Met een prijs van € 27,90 per stuk zijn het niet de goedkoopste binnenbandjes, maar als je omdenkt is dit wel een goedkope manier om 100 – 200 gram te besparen.
Een nadeel? Langere ventielen zitten er helaas (nog) niet bij, de standaard is 40mm. Dus wil ik ze op mijn racefiets met hoge velgen monteren, zal ik dit op moeten lossen met ventielverlengers. Dan komt er toch weer wat gewicht bij.
Maar al met al een hele fijne binnenband, die hopelijk nog jaren meegaat.