Search
Close this search box.
admin

Wat is een bikefitting?

Voor iedere wielrenner is het goed om eens een bikefitting te doen. Door middel van een dynamische fietspositiemeting krijg je een mooi overzicht van jouw ideale fietspositie en kun je direct en in de toekomst elke fiets op  jouw maat afstellen. Hoewel een bikefitting een eenmalige flinke investering is raad ik zeker aan om een fietspositiemeting te doen als je het fietsen serieus neemt.

Hoe gaat een bikefitting in zijn werk?

Vaak boek je een fietspositiemeting bij een fietsenmaker, fysiotherapeut of specialist die speciale apparatuur heeft om je fietspositie te verbeteren. Na een korte introductie kan de specialist aan het werk. Samen met jouw specialist bepaal je je fietshouding. Wil je lange toertochten kunnen fietsen en daar zo comfortable mogelijk voor zitten? Of wil je competitief fietsen en is het belangrijk om zo veel mogelijk kracht op de pedalen te zetten en om zo aerodynamisch mogelijk te zijn? Eerst wordt je hele lichaam opgemeten; je binnenbeenlengte, je schouderbreedte en je totale lichaamslengte. Met deze data kan de specialist jouw startpositie bepalen. Deze wordt ingesteld op de fiets waarop je vervolgens gaat rijden.

(C) Jurrian Cycling Consultancy

Verschillende soorten bikefitting

Aan de hand van de aanpassingen wordt je fietsposities steeds verder geoptimaliseerd. Hoewel dit soms slechts om millimeters verschil gaat kan dit serieuze impact hebben op de kracht je over kunt brengen op de pedalen en hoe comfortabel je op de racefiets zit. Er zijn verschillende soorten bikefitting: Op je eigen fiets of op een geavanceerde hometrainer. De tweede optie is over het algemeen het beste en wordt ook het meeste aangeboden. Deze hometrainer is aangesloten op speciale computerapparatuur die de perfecte fietshouding voor jou kan uitrekenen.

Zadeldrukmeting

Naast de aerodynamica en de kracht die je kunt overbrengen wordt er ook gekeken naar het comfort. De nummer 1 klacht onder wielrenners is zadelpijn, door middel van een zadeldrukmeting kan de zadelpositie zowel horizontaal als verticaal op de juiste positie gezet worden. Als de oorzaak niet te vinden is in de zadelpositie, maar bijvoorbeeld in de vorm- en positie van de bekken, dan is het verstandig om verschillende zadels te testen.

Stay Connected
Latest News