Hammerhead heeft zijn Karoo fietscomputer vernieuwd. Hij ziet er nagenoeg hetzelfde uit als de vorige generatie van de Karoo. Het grote verschil is de interne opbouw. Bijna alle interne onderdelen van de Karoo zijn nieuw. Niet alleen een snellere 2.0GHz processor, maar ook meer gehuegen (64GB) en multi-band GNSS ondersteuning, voor betere navigatie. We zijn benieuwd naar de review binnenkort!
Cruciaal is dat Hammerhead tegelijkertijd de batterijduur heeft verlengd van een geclaimde acht uur voor de Karoo 2 tot naar verluidt meer dan 15 uur.
Dit is de eerste grote upgrade sinds de overname van Hammerhead door SRAM, en de Karoo is ontwikkeld in samenwerking met de nieuwe Red AXS groepset van het merk voor een betere integratie – je kunt het gedrag van de SRAM groepset configureren in de Karoo, in plaats van de AXS smartphone app te gebruiken.
Lees ook: Shimano vs Campagnolo vs SRAM: Wat zijn de verschillen?
Beter zicht
De schermresolutie van 480 x 800 pixels van de Hammerhead was al aanzienlijk hoger dan die van zijn concurrenten. Het 3,2 inch touchscreen helpt daar ook bij. Zowel Garmin als Wahoo kunnen daar (nog) niet aan tippen. Ook onder de kleine motorkap is wat veranderd. Er is een nieuwe quad core processor van 2,0 GHz, in plaats van de 1,1 GHz bij de Karoo 2. Het interne geheugen is verdubbeld. Je hebt nu ipv 32GB de beschikking over 64GB. Combineer dat met 4GB RAM en je snapt waarom dit een ‘monster’ is.
Betere positiebepaling
Hammerhead heeft nieuwe multi-band GNSS ondersteuning op de Karoo. Hiermee trekt Hammerhead het speelveld nog eer naar zich toe. Ook de nieuwste generatie Garmin en Wahoo fietscomputers hebben dit. Het moet zorgen voor een meer nauwkeurige positiebepaling, zeker op plekken waar dat lastig is. Denk aan fietsen middenin New York of in een dichtbeboste omgeving.
Langer onbezorgd fietsen.
Een van de grote klachten van de Hammerhead Karoo 2 was de relatief beperkte batterijduur. Met maximaal acht uur (volgens specs) was het op lange dagen altijd billenknijpen. De nieuwe Karoo 3 heeft een geclaimde batterijduur van 15 uur, dat is ook een verdubbeling. Maar alsnog is dit minder dan de 17u van Wahoo en meer dan de helft minder dan de 35u van de Garmin Edge 140. Waarschijnlijk als gevolg van het scherm met hoge resolutie en de op Android gebaseerde internals, bleef de batterijduur van de Karoo 2 achter bij die van zijn concurrenten, met een geclaimde acht uur. De nieuwe Karoo verbetert dat aanzienlijk met meer dan 15 uur. Het is desalniettemin een belangrijke upgrade die meerdere ritten tussen oplaadbeurten of langere uitstapjes praktischer maakt.
Ook snel bijladen
Hammerhead zegt dat je de batterij met 30 procent kunt opladen in 30 minuten. Een full-circle lading duurt tweeëneenhalf uur, met behulp van de bijgeleverde USB-C kabel. Dat de computer ondanks alle upgrades minder weegt, is een absolute bonus. Niet dat de gemiddelde fietser daarom maalt, maar die 13 gram besparing is voor de profs een zege. Van 118g voor de nieuwe Karoo versus 131g voor de voorganger, de Karoo 2
Tech voor techies
De nieuwe app van de Karoo is ook een slagje beter en zorgt voor een naadloze integratie met de SRAM AXS schakelgroepen. Het scheelt een stapje omdat je niet hoeft te verbinden met de SRAM AXS companion app. Toch kun je op de Karoo gewoon Hartslagmeters, powermeters en alle andere BLE gestuurde electronica aansluiten. Wel nog een puntje: Dat Karoo eigendom is van SRAM, zorgt er ook voor dat de integratie met Shimano Di2 nog niet op de roadmap lijkt te staan. De strijd tussen de twee schakelgiganten wordt zo op een flauwe manier uitgespeeld.
De nieuwe Hammerhead Karoo 3 kost €499,99