Vandaag lanceert Shimano haar nieuwe 2×12 GRX Di2 groepset, de GRX Di2 RX825. Nadat Shimano eerder haar GRX groepen een upgrade gaf naar 12-speed, is daar nu ook de elektrische variant bijgekomen. Een nieuwe groep betekent een upgrade van de remgrepen. Volgens Shimano voor meer comfort en controle. Daarnaast is er een Shimano SHADOW RD+ achterderailleur beter schakelen en een nieuwe voorderailleur, geheel geoptimaliseerd zodat je snel kunt schakelen op alle ondergronden.
Nog beter schakelen
Shimano’s nieuwe gravelgroep voegt dus elektrisch schakelen toe aan de 2 x 12 GRX groep die vorig jaar werd gelanceerd. Het is ook eenvoudig om de bestaande RX820 groep te upgraden met de nieuwe GRX RX825 Di2 versnellingshendels, beschikbare satellietschakelaars, voorderailleur en achterderailleur.
Naar eigen smaak aanpassen
Net als bij de RX820 mechanische componenten kunnen rijders hun versnelling aanpassen met de 48/31-tands kettingbladen of ervoor kiezen om de RX610 crank en zijn 46/30-tands kettingbladen te gebruiken. Op dezelfde manier kunnen rijders kiezen uit een 11-36T of 11-34T cassette voor een breed versnellingsbereik met kleine versnellingsstappen zodat ze een comfortabele cadans kunnen draaien.
Batterij
Een van de dingen waarmee Shimano verschilt ten opzichte van concurrent SRAM is de batterij. Net als bij de DURA-ACE, Ultegra en 105 groepen is er één batterij, die meestal in de zadelpen wordt gestopt. Bij de concurrent heeft elke derailleur een eigen batterij. Het grote verschil: als de batterij leeg is, dan moet je ‘m geheel opladen (aan de stekker). Bij de concurrent heb je twee losse batterijen die je snel kunt vervangen. Het voordeel als je bijvoorbeeld een Wahoo hebt: dan kun je je navigatie koppelen met de Di2 en weet je altijd hoeveel batterij je hebt (en wanneer je moet opladen). De batterij in mijn Ultegra Di2 doet het voor 1000-en kilometers, dus ‘pas de probleme’.
Lees ook: Shimano vs Campagnolo vs SRAM: Wat zijn de verschillen?
Draadloze cockpit
Waar gravel voorheen vrij robuust en grof was in de uitvoering worden de fietsen steeds meer gestyled en daar hoort ook een draadloze cockpit bij. De remgrepen hebben de inmiddels bekende geribbelde oppervlakte en anti-slip, waardoor je meer grip hebt en je daardoor zekerder kunt rijden. hoe pittig de rit ook wordt. Daarbij heb je net als bij de GRX 815 een tweede Di2 knop aan de binnenkant van de hendel. Nice work Shimano
E-tube en Front Shift Next
Met behulp van Shimano’s E-TUBE PROJECT Cyclist app kunnen fietsers kiezen tussen verschillende schakelintervallen voor multi-shift, de toewijzing van schakelknoppen aanpassen (welke knoppen welke functies uitvoeren), verschillende automatische schakelmodi programmeren zoals Synchroon en Semi-Synchroon schakelen en het schakelen fijn afstellen.De lancering van de RX825 valt ook samen met het debuut van Shimano’s nieuwe FRONT SHIFT NEXT functionaliteit. Het is ons nog niet helemaal duidelijk wat dit nu inhoudt, maar daar komen we vast en zeker snel genoeg achter.
Technische details
SHIMANO SHADOW RD+ achterderailleur
De RX825 achterderailleur is voorzien van Shimano’s bekende SHADOW RD+ technologie. Met zijn handige aan/uit-schakelaar maakt SHADOW RD+ het verwijderen van het achterwiel gemakkelijk wanneer deze uitgeschakeld is. Als hij aan staat, staat de aandrijving onder extra spanning. Resultaat: stiller fietsen en beter schakelen
Net als bij Shimano’s andere 12-speed Di2 is de achterderailleur ook de communicatiehub van de aandrijving, die draadloos communiceert met de hendels, verschillende fietscomputers en E-TUBE PROJECT app. Hier vind je ook weer het oplaadpunt van het systeem en de multifunctionele knop waarmee je eenvoudig het batterijniveau kunt controleren, via Bluetooth koppelen en de afstelmodus voor beide derailleurs activeren.
RD-RX825 Achterderailleur
- SHIMANO SHADOW RD+ kettingstabilisatie
- Geïntegreerde D-FLY connectiviteit en opladen
- 12 versnellingen
- Compatibel met 11-34T en 11-36T cassettes
- Gewicht: 310 gram
Ketting met meer ruimte
Net als de allereerste GRX groepen heeft het RX825 systeem een bredere kettinglijn van +2,5 mm voor een betere bandenspeling. Dit is vooral handig met de trend naar bredere banden en evenementen waar modder wordt verwacht.
FD-RX825 voorderailleur
- Kettinglijn +2,5 mm ten opzichte van conventionele FD voor de weg
- Bredere bandenspeling
- 2 x 12 versnellingen
- Gewicht: 142 gram
Meer informatie over de nieuwe groep vindt je op de site van shimano