VAN RYSEL, het Vlaamse fietsmerk dat gespecialiseerd is in high-performance fietsen en uitrusting, introduceert de gloednieuwe XCR TRI triatlonfietsen. Deze modellen, mede ontwikkeld met Swiss Side – specialisten in aerodynamica met meer dan 50 jaar ervaring in de Formule 1 – belichamen de expertise van VAN RYSEL’s productontwikkelingsteam en laten zien wat mogelijk is op het gebied van aerodynamische prestaties op twee wielen. De nieuwe XCR TRI ULTEGRA DI2 & XCR TRI RIVAL AXS zijn een mooie toevoeging op hun gamma. Enkele jaren eerder, tijdens Velofollies, stond er al een prototype van deze fiets. Nu dan in het echt.
Ontworpen Om De Wind Te Verslaan
De XCR-serie is ontwikkeld met het oog op snelheid en minimaliseert luchtweerstand, wat deze fietsen tot een van de snelste triatlon- en tijdritfietsen op de markt maakt. De ontwikkeling van de XCR besloeg 36 maanden, van het voorjaar van 2021 tot oktober 2024, met 14 prototypes en talloze iteraties. Elk frame bestaat uit 486 koolstofdelen, wat de precisie en aandacht voor detail weerspiegelt.
Eerder dit jaar lanceerde VAN RYSEL al de XCR UCI tijdritfiets, die direct succes boekte. Zo behaalde Ben O’Connor goud tijdens de gemengde ploegentijdrit op de UCI Wereldkampioenschappen en werd Bruno Armirail Frans kampioen tijdrijden. De drie XCR-modellen zijn ontworpen in nauwe samenwerking met Swiss Side, waarbij elke lijn en hoek van de fiets zorgvuldig werd getest, zowel digitaal als in de praktijk.
Swiss Side, opgericht in 2014 door Jean-Paul Ballard, voormalig hoofd Concept Design bij Formule 1-team Sauber, bracht hun expertise in om de meest aerodynamische en innovatieve fietsonderdelen te ontwikkelen. Voor de XCR voerden zij uitgebreide windtunneltests uit samen met Decathlon AG2R La Mondiale Team TT-specialisten Bruno Armirail, Clément Berthet en Felix Gall. Het resultaat is een fiets die elk aspect van prestaties optimaliseert.
Geen Detail Overgeslagen
Het frame van de XCR TRI Ultegra Di2 is gemaakt van high-modulus carbonvezel en weegt slechts 1490 gram (maat M), met een vork van 490 gram. Dit maakt de fiets geschikt voor zowel professionele triatleten als tijdritspecialisten. Naast de aerodynamische prestaties is ook de aanpasbaarheid een belangrijk speerpunt. Dankzij het VAN RYSEL-cockpitontwerp kunnen rijders hun positie nauwkeurig aanpassen voor maximale efficiëntie en comfort. De XCR UCI-versie is uitgerust met Deda Jet One-extensions, die atleten helpen de beste positie te bereiken binnen de UCI-regelgeving.
Ontwikkeld Voor Triatlon
Denis Chevrot, tweevoudig Europees Ironman-kampioen, speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de XCR TRI. Specifieke kenmerken, zoals een toolbox voor gereedschap, binnenband en bandenlichters, zorgen ervoor dat atleten goed voorbereid zijn. Daarnaast beschikt de fiets over een bento box en trash box op de bovenbuis, waarmee rijders voeding kunnen meenemen en afval netjes kunnen opbergen – allemaal zonder afbreuk te doen aan de aerodynamica.
Voor hydratatie kunnen bidons worden bevestigd aan zowel het cockpit als achter het zadel. Deze functies zijn ontworpen met het oog op comfort en praktische bruikbaarheid, zonder concessies te doen aan snelheid of aerodynamische efficiëntie.
Met de introductie van de XCR TRI Ultegra Di2 en XCR TRI Rival AXS bevestigt VAN RYSEL opnieuw hun toewijding aan innovatie en prestaties. Deze fietsen bieden triatleten en tijdritspecialisten een ongeëvenaarde combinatie van snelheid, comfort en functionaliteit.
Alle info over deze fiets vind je op de site van VanRysel