Zoeken
Sluit dit zoekvak.
admin

100% Speedcraft – alles wat je nodig hebt

De hippe en vaak oversized brillen van het merk 100% domineren de laatste jaren het aangezicht van het profpeloton. Mede gepusht door de samenwerking met drievoudig wereldkampioen Peter Sagan heeft het van huis uit motorbrillenmerk zich gevestigd op de fietsmarkt. 100%, Het bedrijf is al sinds 1982 actief in de motorcross en is van daaruit ook in het honkbal, hardlopen en andere sporten (waaronder dus fietsen) goed zichtbaar. Voor CyclingReview keken we nog eens naar de 100% Speedcraft als fijne fietsbril. Hoe zit ie, kun je alles goed zien en is het de investering waard? Hier volgt het oordeel.  

Tof om te zien en te hebben

De belangrijkste onderdelen van een zonnebril zijn de bescherming tegen het felle licht en natuurlijk ook hoe die op je hoofd zit. Daarbij spelen de breedte een rol, de grootte van de lens, de UV filter in de lens en ook de hardheid van de pootjes, zowel op je neus als tegen je hoofd. Niet te onderschatten is echter het eerste gevoel als je een bril krijgt. Wat dat betreft doet 100% het altijd goed. Een mooie verpakking met een stijlvolle, stevige doos. Daarin: twee lenzen (een zonnelens en een doorzichtige lens) plus een zakje om ‘m in te doen én een reserve neusbrug.

Een heel fijn zonnescherm

Deze bril is groot. Met recht kun je deze Speedcraft een zonnescherm noemen. Maar met een groot hoofd als dat van mij (ik heb echt een groot hoofd) is dat helemaal prima. Deze bril past goed bij mijn hoofd, met een omtrek van 61 cm. Bijkomend is dat ik ook een langgerekt hoofd heb, maar ik zie er (volgens mij) niet uit als malle eppo. Dat is top dus. De bril mag dan groot zijn, hij weegt slechts nog geen 40 gram op de weegschaal. Heel licht op je hoofd dus, maar desondanks heel robuust! Je kunt erop gaan zitten. (niet gedaan, maar het kan…hypothetically speaking). De bril heeft extra luchtgaten onderaan tegen condensvorming. De neusbrug is van rubber en ook de pootjes hebben een rubberafwerking met een beetje relief. De bril zit lekker op je neus.

Specs

De marketingafdeling van 100% draait overuren bij het prijzen van deze lens. Volgens 100% heeft deze bril niets te vrezen van de elementen en is de ‘5-base cylindrical’ lens krasvrij. Puntje: dat is niet zo. Hoewel de bril het jarenlang goed deed, is er in jaar 4 een kras op de lens gekomen. De lens heeft verder een HYDROILO bewerking ondergaan wat ‘m water, vuil- en olie-afstotend maakt. De lens biedt ook 100% UV protectie en das heel fijn. Ik heb de ‘gewone’ variant, maar als je kleiner ter wereld bent gekomen of gewoon nog jong bent, dan is er een SL variant (voor een smaller gezicht) en een XS variant, met name gericht op dames en jeugd. Qua pricing zitten alle brillen van 100% in het hogere segment (vanaf €150 ongeveer, zoals deze Off-White variant)

Put it to the test

Om toch ook wat anders dan alleen het marketing verhaal op te schrijven, heb ik de bril uitvoerig getest. Sterker nog, je zou kunnen zeggen dat ik jarenlang enkel met deze bril heb gereden. Dus op de volgende vragen kan ik wel antwoord geven (op die over de UV bescherming: denk t wel, maar geen 100% bewijs):

  1. Zit ie lekker? En waarom zit ie lekker?
  2. Kan ik alles goed zien? Zit er iets in de weg?
  3. ‘Ademt’ de bril goed? In hoeverre is de bril waterafstotend?
  4. Zweet. Wat doe je ermee en heeft het impact?
  5. Is de doorzichtige lens voldoende doorzichtig en doet ie wat ie moet doen?
  6. Kan ie tegen een stootje?

Hoe zit de 100% Speedcraft

Allereerst, de bril op de neus: hier kan ik heel helder over zijn: hij zit (of staat) als een huis. De bril verschuift nauwelijks. Met sommige merken heb je nog wel eens dat ie ’te los’ zit en dat ie bijvoorbeeld tijdens het klimmen langzaam naar het puntje van je neus glijdt. Niet bij deze bril. Tijdens alle ritten, in de zon, schaduw, relatieve kou, regen en wind blijft de bril perfect op z’n plaats zitten. Als ik ‘m in 10 ritten 1x goed heb moeten zetten is het veel. 

Maar wat nu als je echt je best doet? Nou, dat heb ik gedaan. Ik heb geprobeerd om de bril af te schudden, maar dat lukt niet. Zelfs als een volleerde headbangende rockliefhebber gaat de bril minimaal op en neer. Dat is echte een pluspunt, want dat zou betekenen dat je de bril ook voor hardlopen of een andere sport waarbij je hoofd meer beweegt zou kunnen gebruiken en dat is een pluspunt. Ik ben blij met de grote variant van deze bril, want met een SL of XS was ik gegarandeerd tegen het probleem van druk op de slapen of de zijkant van m’n hoofd aangelopen. Nu niet. Vrijheid, dus genieten. Ook toen ik met een hersenschudding te dealen had, zat deze bril niet vervelend (in tegenstelling tot een van mijn helmen).

180 graden zicht

Wat ook opvalt is dat de grote lens inderdaad helder beeld geeft en zonder belemmeringen, of randjes een 180-graden-zicht geeft op de wereld om je heen. In de zon geeft de bril heel goed contrast, alhoewel ik niemand zal aanraden om recht tegen de zon in te kijken. Met geen enkele bril overigens. Ik testte de bril o.a. in de Dolomieten en daar was het echt een verademing. Rust voor de ogen en de felle zon werd goed tegengehouden. Ondertussen kon ik maximaal van de omgeving genieten. De bril geeft ook goed contrast. Ik heb ‘m nog niet in de sneeuw kunnen testen, maar dat zou de ultieme lakmoesproef zijn. Voorlopig scoort ie meer dan goed in mijn beleving.

Zweten in de zon

Het is misschien niet het meest leuke onderwerp, maar zweten en sporten gaan hand in hand. Ik zweet relatief snel en veel. Rondje fietsen in een warme zomer? Das shirt uitwringen of zoutvlekken. Langere dagen op de fiets zorgen altijd voor de mooiste patronen in mijn shirts. Dat heeft ook weer invloed op mijn keuze voor een bril. Het ademend vermogen is, zeker in zon in de bergen, een belangrijke eigenschap. 

Tijdens beklimmingen in de zon merk ik dat ik het toch fijner vind om de bril op een gegeven moment af te doen. Alhoewel de bril niet beslaat en lange tijd weerstand biedt tegen de druppels die in stralen over mijn hoofd lopen zet ik ‘m uiteindelijk af. 

Dan komt wel gelijk het nadeel: hoe stofvrij, water en vochtafstotend de bril ook is, opgedroogde zweetdruppels zijn lastig te voorkomen. Die moet je er dan even afspoelen, dan wel onder de kraan of even met je bidon. Prima te doen. Positief: hoeveel ik ook zweet in het dal of in de afdaling, daar heeft de bril echt geen problemen mee. Bergaf is de bril een winnaar. Mooi helder zicht, wind is geen issue en hij blijft prima zitten op de neus.  

Plotseling stilstaan – beslaat ie?

Als je plotseling stilstaat, een moment dat bij bijna elke bril zorgt voor acuut beslagen glazen, beslaat de 100% bril gedeeltelijk maar is daarna rap weer volledig doorzichtig. Dat is fijn, want anders sta je continu te vegen en te doen. Nu niet. Op alle terreinen en in de warmere omstandigheden doet de bril en met name de ventilatie (zijn die twee gaatjes toch nuttig) goed zijn werk. 

Bij lichte regen blijft de bril ook goed doorzichtig en de druppels stromen er vanaf. Net zoals de marketingafdeling ons beloofd heeft! Bij een forsere regenbui is het verstandig om de bril dan wel af te zetten of de doorzichtige lens te gebruiken. Anders neemt het zicht wel rap af. 

Doorzichtig dingetje

Over de doorzichtige lens gesproken. Kort en krachtig: prima ding. Doet wat ie moet doen. Helder, krasvrij, geen rare fratsen. Zelfde eigenschappen als de zonnevariant. Let wel, deze lens is bij de minste zonnestraal onbruikbaar, want hij houdt helemaal niets tegen. Het verwisselen van de lenzen is in een handomdraai gepiept. Binnen 30 seconden heb je de lens gewisseld. 

Die kan tegen een stootje

De bril is gemaakt om tegen een stootje te kunnen, net als de lens. Je kunt de bril en het frame best aardig verbuigen, zonder dat je veel tegendruk voelt. Met verbuigen bedoel ik: de pootjes in een hoek van minstens 20 tot 30 graden draaien ten opzichte van nul. Ook kun je de bril relatief makkelijk naar buiten buigen. Alleen druk naar binnen, dus als je tegen de buitenkant van de pootjes drukt, vind het frame niet fijn. Dat is goed, want anders heb je bij een kleine val de bril gelijk in je hoofd staan.

Ondanks dat de bril als krasvrij verkocht wordt, zit er op krassen in de lens geen garantie. Dat ie kan krassen, daar ben ik inmiddels wel achter. Het krasje beïnvloedt het zicht overigens niet en dat is dus weer prima!

Volg ons
Laatste nieuws